Eet smakelijk

Eet smakelijk

Eet smakelijk

Puk heeft iets onder een doek gelegd. Wat zou het zijn? Het is een appel. Samen met de kinderen proeft Puk hoe de appel smaakt. Iedereen krijgt een partje. Is het lekker? Lust Puk de appel? En lust hij een banaan of een sinaasappel.

Activiteiten
– In dit thema staat eten centraal. De kinderen ruiken en proeven eten en maken zelf ook gerechten. De Kinderen praten over eten en vertellen of ze iets wel of niet lekker vinden. Ze leren ook een liedje.
– Ook tafel dekken en afruimen komen aan bod.
– De kinderen doen een bewegingsspelletje waarbij ze net doen of ze appels van de boom plukken en in een kruiwagen wegbrengen. De peuters proberen een kruiwagen na te doen.
– De kinderen zaaien tuinkers en proeven hiervan.
– Ze bakken koekjes, maken spiesjes met kaas, worst, stukjes groente of fruit en tot slot genieten ze van een heerlijk feestmaal.

Voorleesverhaal
De vrienden van Geit hebben geen cadeautje voor haar verjaardag, maar verrassen haar met een etentje. Ze dekken de tafel heel feestelijk en maken een gerecht door allerlei dingen door elkaar te roeren. Zelf lusten ze het niet maar geit vindt het heerlijk.

Spelenderwijs ontwikkelen: door het meedoen aan de spelactiviteiten van dit thema
0-1.5 jaar:
– Ruikt en proeft uw baby verschillende etenswaren en ervaart uw baby wat hij wel of niet lekker vindt
– Oefent uw baby of zelf te eten
– Leert uw baby de uitroepen ‘mmmmmm’ en’bah’te herkennen, na te doen en te gebruiken.

1.5-2.5 jaar en 2.5-4 jaar:
-Ruikt en proeft uw kind verschillende etenswaren en geeft hij aan wat hij wel of niet lekker vindt.
-Helpt uw kind mee met het dekken en opruimen van de tafel.
-Kent uw kind de namen van de etenswaren die hij vaak eet en woorden als bord, beker, lepel en vork.
-Ervaart uw kind wat de begrippen ‘vol’ en ‘leeg’ en ‘veel’en ‘weinig’ betekenen.

smakelijk eten… ( op de wijs van ‘vader Jacob’)

Smakelijk eten, smakelijk eten ( vul hier de naam van uw kind in)
Lust graag….. ( vul hier in wat uw kind lekker vindt) lust graag…..
Dat zal lekker smaken, dat zal lekker smaken. Eet maar op, eet maar op.

Hoe kunt u aansluiten bij het thema?
Kijkje in de groep

0-1.5 jaar: In kindcentra wordt meestal een vast liedje gezongen voor het eten. Vraag aan de pedagogisch medewerksters welk liedje bij uw baby in de groep wordt gezongen. Door dit liedje thuis te herhalen leert uw baby ook thuis herkennen wanneer het etenstijd is.
1.5-2.5 jaar: Het liedje thuis zingen en herhalen. Doordat uw kind het liedje regelmatig hoort zal hij het op den duur ook zelf kunnen zingen.
2.5-4 jaar: Zing het liedje ook eens thuis voor de maaltijd. Zingt uw kind het liedje al helemaal zelf?

Verzorgen
0-1.5 jaar:
-Kinderen willen graag zelf eten. Geef uw baby ook een lepel bij het eten van zijn groentehapje. Of laat uw baby zelf een stukje brood van een bordje pakken. Door te oefenen wordt uw baby steeds handiger en zelfstandiger.
-Geef uw baby een washandje, als u na het eten het gezicht en de handen van uw baby wast. Lukt het uw baby al om zelf zijn gezicht schoon te maken?

Eten
1.5-2.5 jaar: Ga er zoveel mogelijk op in als uw kind zelf wil eten. Wanneer uw kind zelf aangeeft dat hij iets nieuws wil leren is dit het beste moment om het hem te leren. Uw kind is er dan helemaal aan toe.

Samen een klusje doen
1.5-2.5 jaar
– Maak thuis ook eens iets lekkers met uw kind. Bak samen koekjes en laat uw kind helpen door het deeg te kneden en vormpjes uit te steken. Of maak spiesjes door samen met uw kind stukjes fruit, komkommer, kaas of worst aan een prikker te doen. Wanneer u thuis activiteiten herhaalt die uw kind op het kinderdagverblijf heeft gedaan, zal uw kind ze herkennen er handiger in worden en er steeds meer plezier in krijgen.
– Betrek uw kind zoveel mogelijk bij huishoudelijke klusjes zoals koken, tafel dekken en afruimen. Laat hem de aardappels die u geschild heeft in de pan doen of laat hem tomaatjes door de sla roeren. Of geef uw kind kleine opdrachtjes zoals de bekers op tafel zetten of de tafel afvegen met een doekje. Door te helpen voelt uw kind zich al groot. Laat hem merken dat u het fijn vindt dat uw kind meehelpt. Dit stimuleert hem om u vaker te helpen.
2.5-4 jaar
– Maak thuis ook eens iets lekkers met uw kind. Bak samen koekjes en laat uw kind helpen door het deeg te kneden en vormpjes uit te steken. Of maak spiesjes door samen met uw kind stukjes fruit, komkommer, kaas of worst aan een prikker te doen. Wanneer u thuis activiteiten herhaalt die uw kind op het kinderdagverblijf heeft gedaan, zal uw kind ze herkennen er handiger in worden en er steeds meer plezier in krijgen.
– Betrek uw kind zoveel mogelijk bij huishoudelijke klusjes zoals koken, tafel dekken en afruimen. Laat hem de aardappels die u geschild heeft in de pan doen of laat hem tomaatjes door de sla roeren. Of geef uw kind kleine opdrachtjes zoals voor iedereen een beker op tafel zetten. Met zo’n opdrachtje leert uw kind spelenderwijs tellen. Hij moet goed nadenken of er evenveel bekers als mensen zijn. Laat merken dat u het fijn vindt dat u kind u helpt. Dit stimuleert hem om u vaker te helpen.

Samen praten
0-1,5 jaar: Door veel te praten over de dingen die uw baby doet, ziet en ervaart, leert hij nieuwe woorden kennen. Benoem bijvoorbeeld wat uw baby eet of drinkt. Kijk ook naar zijn gezicht en vertel wat u ziet: Mmmmmm! Dat vind jij lekker.
1.5-2.5 jaar 2.5-4 jaar: Praat veel met uw kind terwijl u bezig bent. Op die manier betrekt u uw kind bij wat u aan het doen bent. Stel tussendoor ook vragen zodat er een gesprek ontstaat. Bijvoorbeeld: proef je een stukje tomaat? Vind je het lekker.