Reuzen en Kabouters

Reuzen en kabouters

Beste ouders

In dit thema staan de begrippen ‘groot’ en ‘klein’ centraal. Van wie is de kleine broek, wie zit op een kleine stoel en drinkt uit een klein bekertje? En van wie is die grote broek en wie eet met een grote lepel?

Activiteiten
* In de groep wordt een kabouterhuis gemaakt, maar zijn ook spullen van de reus te vinden. Wat zetten de kinderen klaar als de reus op bezoek komt in het kabouterhuis?
* De kinderen lopen als reuzen en als kabouters en ze proberen de bal te pakken van een hoge kast. Wie kan erbij?
* Ook volgen de kinderen de voetstappen van de kabouter en die van de reus. Past hun voet in de voetstap van de reus? En in die van de kabouter?
* We lezen het verhaal over de kleine kabouter Bim, hij wil graag samen spelen
* De kinderen leren een versje over drie kaboutertjes, waarbij hun vingers voor kabouter spelen.

Voorleesverhaal
Kabouter Bim wil spelen. Maar de andere kabouters hebben geen tijd. Dan komt kabouter Bim een reus tegen. Nu kan kabouter Bim toch met iemand spelen! Samen spelen ze met de bal. En wat handig dat de reus zo groot is dat hij de bal kan pakken als die boven in de boom vastzit!

Spelenderwijs ontwikkelen: Door het meedoen aan de spelactiviteiten van dit thema:
2-4 jaar:
* Speelt het kind met grote en kleine voorwerpen en ontdekt en benoemt bijv. dat een klein bakje in een groter bakje past.
* Speelt het kind met andere kinderen in een fantasiespel.
* Oefent het kind zijn lichaamsbalans en gaat hij steeds soepeler bewegen.

Opzegversje
Teken vooraf een gezichtje op je wijsvinger, middelvingerDrie kaboutertjes
en ringvinger. Maak een vuist van je hand en vertel dat
Klop, Klop, klop, is er iemand thuis?
er drie kaboutertjes in je hand zitten. Zeg het versje op
Één kaboutertje komt uit zijn huis.
en beeld het tegelijkertijd uit. Klop steeds op je vuist en
Klop, Klop, klop, doe eens open!
laat een voor een je wijsvinger, je middelvinger en je
Één kaboutertje komt naar buiten gekropen.
ringvinger naar buiten komen. Laat tot slot de drie ‘vinger-
Klop, Klop, klop, kom je nou?
kabouters’ naar je baby/kind kijken en hem begroeten.
Drie kaboutertjes kijken naar jou.

Hoe kunt u aansluiten bij het thema?

Samen een klusje doen

2-4 jaar: Kinderen vinden het vaak erg leuk om spullen in en uit te pakken. Laat jouw kind helpen zijn tas in te pakken als hij naar het kinderdagverblijf gaat. Wat heeft hij nodig? En past het allemaal in de tas? Geef jouw kind expres ook iets wat niet in de tas past. Bijvoorbeeld een groot boek. Kan jouw kind al vertellen dat het niet past, dat het te groot is?

Zingen

2-4 jaar: Neem jouw kind op schoot en zing het liedje ‘op een grote paddenstoel’. Laat jouw kind op jouw schoot heen en weer wippen en laat hem bij krak een stukje tussen jouw benen zakken. Pas jouw tempo altijd aan het tempo van jouw kind aan. Het ene kind houdt nu eenmaal meer van drukke spelletjes, terwijl het andere kind het liever rustig aan doet.

Samen praten
2-4 jaar: Besteed thuis extra aandacht aan de begrippen ‘groot’ en ‘klein’ door tijdens de dagelijkse bezigheden te benoemen wat groot en klein is. Maak het speels door tijdens een wandelingetje bijvoorbeeld kabouterstappen en reuzenstappen af te wisselen, of vraag jouw kind tijdens het eten eerst een reuzenhap te nemen en daarna een kabouterhapje.

Kijkje in de groep
2-4 jaar: Heeft jouw kind jou al laten zien dat er in de groep grote en kleine dingen te vinden zijn? Kan jouw kind vertellen welke spullen van de reuzen en welke spullen van de kabouters zijn?

Bewegen
2-4 jaar: Zet jouw kind eens op jouw voeten. Maak nu kleine kabouterstapjes en hele grote reuzenstappen. Houd jouw kind goed vast, want het valt niet mee om zo je evenwicht te bewaren!
* Dans samen met jouw kind op muziek met een verschillend ritme. Kies de ene keer muziek waarop jullie korte en snelle bewegingen kunnen maken en de andere keer grote en ruime bewegingen. Kan jouw kind op de muziek laten zien hoe een kabouter en een reus bewegen?

Spelen
2-4 jaar: Maak met een oud laken een huisje tussen twee stoelen. Zet het laken vast met knijpers. Jouw kind heeft nu een eigen kabouterhuisje. Laat hem een paar speeltjes uitzoeken om mee te spelen in zijn kabouterhuisje.

Ontdekken
2-4 jaar: Neem een leeg blad papier en trek met een potlood jouw eigen hand om. Laat aan jouw kind zien wat je doet. Wil hij dat ook? Trek de hand van jouw kind om. Probeer daarna of jullie handen ook op elkaars handomtrek passen.
* Hang een touw losjes tussen twee stoelen. Hang het touw in eerste instantie vrij hoog en vraag jouw kind onder het touw door te lopen of te kruipen. Hang het touw dan steeds een stukje lager totdat jouw kind er niet meer onderdoor kan. Maar dan kan hij er misschien wel overheen stappen. Tot welke hoogte lukt het jouw kind om over het touw te stappen?

uk en puk