Rupsjes (0-4 jaar)

Pedagogisch beleid

Pedagogisch werkplan de Rupsjes, de Bijtjes en de Bloemetjes ( 0-4 jaar, verticale groep)

De Rupsjes de Bijtjes en de Bloemetjes zijn verticale groepen waarin max 16 kinderen in de leeftijd van 0 tot 4 jaar op ontdekkingsreis gaan met max 4 pedagogisch medewerkers. Per 3 nul-jarige is er een pedagogisch medewerker beschikbaar. Met dit pedagogisch werkplan willen wij een beeld scheppen hoe een dag op de Rupsjes, de Bijtjes en de Boterbloempjes eruit ziet.

Over het algemeen worden de groepen om 7.30 uur geopend door de eerste pedagogisch medewerker. In dit uur kunnen we mogelijk afwijken van de BKR regeling ( beroepskracht-kind ratio) Af en toe op een rustige dag is dit 8.30 uur. De tweede pedagogisch medewerker komt om 8.30 uur of om 8.00 als er ook nog een derde leidster komt die om 8.30 uur.

De maxi cosi kan onder de kapstok worden gezet. De jasjes (graag voorzien met naam) van de kindjes kunnen aan het kapstokje worden gehangen. Persoonlijke spulletjes zoals knuffels of speen kunnen in het bakje van het kindje worden gelegd. De ouders kunnen informatie doorgeven aan de pedagogisch medewerker, dit kan ook via de ouderapp.

Voor eventuele medicijnen wordt een medicijn registratie formulier ingevuld dat door de ouder ondertekend moet worden. Als uw kind afwezig is, bijvoorbeeld ziek, is het prettig als u dit voor 9.00 uur aan ons laat weten. Dit kan telefonisch of via de ouderapp.

Nu beginnen we met het dagprogramma. Eerst samen opruimen! Hier hebben de pedagogisch medewerkers leuke liedjes voor die de kinderen meteen herkennen.

Daarna volgt een gezamenlijke activiteit aan tafel.

We beginnen elke morgen met het goedemorgen lied en heten daarin alle kinderen welkom en benoemen ze bij hun namen. De dagen van de week worden geoefend met een herkenbaar lied. Kinderen wordt gevraagd naar het dag en nacht ritme en de dagritme kaarten worden besproken, zo weten de kinderen wat ze kunnen verwachten. Deze activiteit is een onderdeel van ons VVE programma Uk en Puk.

Rond 9.00 uur gaan we fruit eten. We verdelen de kinderen in 2 groepen, een tafel voor de kleinste en een tafel voor de grotere kinderen van de groep. De kleine kinderen krijgen een fruithap die we zelf maken van vers fruit en de grotere kinderen stukjes fruit die we op een schaal leggen. Dit om kinderen te motiveren zelf een keuze te maken. We variëren regelmatig in fruitsoorten zoals appel, peer, banaan, kiwi, druiven, meloen, ananas, aardbei, sinaasappel, mandarijn. Daarna drinken we water. Met een washandje mogen de kinderen zelf hun mondje en handjes poetsen. De kinderen die zindelijk zijn, of bezig zijn met zindelijkheidstraining, gaan naar het toilet of op het. Na het gebruik van het toilet mogen de kinderen hun handjes wassen met kinderzeep. Dit is onderdeel van ons hygiëne beleid.

Kinderen die na het fruit gaan slapen worden naar bed gebracht. Ze krijgen een slaapzak van ons aan en natuurlijk gaat een meegebracht knuffeltje of speentje ook mee naar bed. Als alles opgeruimd is en de kleinere kinderen in bed liggen gaan we een activiteit doen.

Deze activiteit heeft vaak iets te maken met het thema waar we mee bezig zijn. We hebben vaste thema ’s waar we mee aan de slag gaan, zoals Uk en Puk/ lente/ zomer/ herfst/ winter, Sinterklaas, Pasen, carnaval, enz. Maar ook hebben we thema‘s, zoals verkeer en vervoer, kleuren, circus, enz.

De activiteit kan een spelletje zijn, maar ook een knutselactiviteit of bijvoorbeeld met z’n allen op de matten spelen. We willen de kinderen in aanraking laten komen met verschillende materialen door bijvoorbeeld met stof, watten, natuurlijke materialen of iets dergelijks te laten ontdekken. Natuurlijk zijn de kinderen niets verplicht, maar we motiveren ze wel en meestal geeft dat het gewenste resultaat en genieten de kinderen van de aangeboden activiteit. Tijdens de activiteiten worden de kinderen in groepjes van maximaal 4 verdeeld, zodat er aandacht is voor alle kinderen en kinderen zich sneller veilig kunnen voelen om actief deel te nemen aan de activiteit. Bij de rupsjes(st Annastraat 8) gaan de oudste kinderen naar boven, daar spelen ze in de ruimte van de Vliegeniers en hebben ze alle plek en rust om hun activiteiten uit te voeren. De bloemetjes en Bijtjes(Pandelaar 45) maken gebruik van de grote hal om activiteiten in kleine groepjes uit te voeren. In het vrije spel in de hoeken worden de ontwikkelingslijnen van de kinderen goed geobserveerd, daar waar het vrije spel verrijking nodig heeft zullen de pedagogisch medewerkers daarop inspelen.

We gaan minimaal 1 keer per dag een frisse neus  halen buiten. In de zomer zijn we heel veel buiten, maar ook in de winter proberen we tussen de buien door (of tijdens de buien bij wijze van thema activiteit bijvoorbeeld met paraplu),toch even naar buiten te gaan. Buiten kunnen de kinderen in onze zandbak spelen, er staat een speelhuisje, een wipkip en een leuk klimtoestel (St Annastraat) waar de kinderen zich optimaal mee kunnen ontwikkelen. Bij de Bijtjes en Bloemetjes is een heuse natuurspeeltuin.

We hebben verschillende fietsjes, loopfietsjes, driewielers enz. Er is een heerlijk stukje gras waarop gerollebold kan worden of waarvoor de allerkleinste een lekker kleed klaar ligt, zodat zij daar ook fijn kunnen liggen en kunnen genieten van de frisse buitenlucht.. Kringspelletjes doen het buiten ook erg goed. ‘Jan Huigen in de ton’ of ‘er zat een klein zigeunermeisje’ Dit alles om de grove motoriek te stimuleren. Natuurlijk worden in de zomer de huidjes van de kinderen voor ze naar buiten gaan goed ingesmeerd met zonnebrand crème.

Tussendoor worden de kinderen die wakker zijn uit bed gehaald en aangekleed. De knuffel en het speentje bergen we op in het persoonlijke bakje van het kind.

Rond 11.00 uur beginnen we met het opruimen van de groepsruimte. Daarin betrekken we de kinderen door ze kleine taakjes te geven. ‘Kun jij de auto in de kast zetten’ of ‘doen jullie met zijn tweeën alle duplo in de la’. Zo is het voor de kinderen ook duidelijk wat er van ze verwacht wordt.

Voor het eten gaan de kinderen die zindelijk zijn nog even naar het toilet.

Om 11.30 uur gaan we met zijn allen aan tafel en zingen we nog een paar liedjes om vervolgens te beginnen aan de broodmaaltijd. Een boterham met smeerkaas, kaas of vleeswaren, ook kan er gekozen worden uit een boterham met stroop, jam, pindakaas, hagelslag, gekleurde hagelslag of soms pasta. Af en toe krijgen ze nog iets extra’s zoals een cracker, soep of een tosti of een lekker stukje groente zoals paprika of komkommer. De kleine kinderen krijgen kleine stukjes die ze zelf of met hulp opeten. Daarna drinken we melk/thee. De handen en mond worden weer gepoetst en rond 12.30 uur gaan de eerste peuters naar bed.

Tussen 12.30 en 13.30 uur houden de pedagogisch medewerkers om de beurt pauze. We wijken dan een uur af van de BKR regeling. ( beroepskracht-kind ratio)

De kinderen die al hebben geslapen, of die niet meer naar bed gaan, of die opgehaald worden, kunnen vrij spelen. Er kan ook een rustige activiteit aangeboden worden, zodat de kinderen die niet meer naar bed gaan ook een rustmoment in de dag hebben.

Rond 14.30 uur gaan de kinderen die dit mogen gezamenlijk kleine stukjes groente eten. De kinderen die dit zelf kunnen mogen zelf eten, de andere kinderen helpen we hierbij. Daarna drinken we een flesje of (tuit)beker water/ranja. De allerkleinste krijgen als tussendoortje maisvingers of een rijstwafeltje. We stimuleren de kinderen om uiteindelijk uit een (tuit)beker te drinken. Dit is een onderdeel uit ons voedingsbeleid. Ook nu worden de handen en het gezicht weer gepoetst en er gaan weer kinderen naar bed. Andere kinderen gaan spelen of doen mee aan een activiteit uit het vve programma Uk en Puk. Mogelijk wijken we af van de BKR regeling als er kinderen van de BSO uit school gehaald moeten worden, dit kan bij hoge uitzondering noodzakelijk zijn.

Om 16.00/16.30 uur worden alle kinderen verschoond en opgefrist. We eten met zijn allen een koekje en drinken een bekertje water/ranja. Als kinderen van thuis hun groente mee hebben genomen worden deze ook rond deze tijd genuttigd tot het kind 1 jaar is (De Ontdekking verstrekt geen warme maaltijden).

Vanaf 16.30/17.00 uur worden de eerste kinderen opgehaald.

Om 17.00 uur gaat de eerste pedagogisch medewerker naar huis, afhankelijk van het kind aantal wijken we hier mogelijk af van de BKR regeling. Ondertussen sluit de andere pedagogisch medewerker rustig af met een kleine activiteit zoals liedjes zingen, een boekje lezen, met de duplo bouwen o.i.d.

Om 18.00 uur zijn alle kinderen opgehaald en sluit het kinderdagverblijf. Natuurlijk is het altijd mogelijk om uw kind eerder op te halen. Als uw kind door opa/oma of kennis opgehaald wordt graag dit op tijd doorgeven aan de pedagogisch medewerkers van de groep. Ook is er opvang tot 18.30 aan te vragen bij de directie.

In het bovenste stukje zijn de verschoonmomenten niet beschreven omdat dit verschilt per kind, maar gemiddeld worden de kinderen 4 tot 5 keer op een dag verschoond. Vaak ‘s morgens, voor het slapen, na het slapen en voor het naar huis gaan.

Ook het ritme van de baby’s staat hierboven niet vernoemd, omdat we hierbij zoveel mogelijk het ritme van thuis aan houden. Baby’s krijgen hier flesvoeding, verse fruithap, brood en eventueel groente. De groente moet dan wel van thuis uit mee genomen worden. De groente geven we dan voor 16.30 uur en wordt tot de leeftijd van 1 jaar gegeven. Ook is het mogelijk om afgekolfde melk mee te geven. Overhandig de gekoelde borstvoeding aan één van onze pedagogisch medewerkers, dan zet zij deze in de koelkast. Wij warmen deze op in de flessenwarmer. Zijn er andere wensen dan horen we die graag.

Op het whitebord staat een overzicht van het eten, slapen de ontlasting en eventuele bijzonderheden van de kinderen die er die dag zijn.

Het kind volgsysteem wordt ingevuld aan de hand van de bevindingen uit het VVE programma Uk en Puk en wordt jaarlijks of daar waar nodig besproken met de ouders. (Zie kind volgsysteem in het  algemeen pedagogisch beleid 0-4-jaar.)

VVE (voor en vroegschoolse educatie)

De pedagogisch medewerkers van de Bijtjes de Rupsjes en de Bloemetjes zijn VVE gecertificeerd middels het programma Uk en Puk.

Uk en Puk is een educatief programma dat zich richt op alle kinderen van 0 tot 4 jaar. Het programma is verdeeld in thema’s die activiteiten bevatten waarmee gewerkt wordt aan; de spraak-en taal ontwikkeling, de sociaal-emotionele ontwikkeling, de motorische en zintuigelijke ontwikkeling. Elke activiteit bevat gerichte aanwijzingen voor de pedagogisch medewerksters m.b.t. de verschillende leeftijdsgroepen ( 0-1.5, 1.5-2.5, 2.5-4). Een essentieel onderdeel van elke activiteit is de eigen inbreng van het kind.

De thema’s van Uk en Puk zijn doordacht en heel uitgebreid van opzet. Een thema bevat verhaaltjes, liedjes, knutsel- en andere activiteiten, een lijstje van bijbehorende boekjes bij ieder thema en veel aanwijzingen voor onze pedagogisch medewerksters. We kunnen hiermee dus heel gestructureerd werken aan de ontwikkeling van de kinderen. Op alle dagen van de week en ook in de vakantie loopt het vve programma door en biedt VVE aan alle kinderen.

Verplicht 960 uur aanbod bij een VVE indicatie:

Het aanbod VVE is zodanig ingericht dat een kind vanaf de dag dat het tweeënhalf jaar oud wordt in anderhalf jaar, tot de 4 jarige leeftijd, tenminste 960 uur voorschoolse educatie kan ontvangen.

Vanaf 01-08-2020 is het een verplichting om 960 uur vve aan te bieden. Vanaf 01-01-2020 hebben we op De Ontdekking een aanbod om aan deze verplichting te voldoen. Op onze groepen hebben we een aanbod van 4 x 4 uur voor de kinderen met een vve indicatie.

Een vve indicatie wordt afgegeven door het consultatiebureau omdat er een mogelijke achterstand is gesignaleerd in de ontwikkeling van het kind. Het vroegtijdig signaleren van mogelijke achterstanden is belangrijk; het kan voorkomen dat de eventuele achterstand steeds groter wordt.

Deze vve uren worden in de vorm van allerlei activiteiten zowel in het ochtenddagdeel (08.30-12.30 uur) als in het middagdagdeel (12.45-16.45 uur) aangeboden. Een kind met een VVE indicatie is minimaal 16 uur (4 dagdelen) per week aanwezig in de groep en wanneer ouders meer opvang afnemen kan dit meer zijn.

Plusgroepje: De kinderen die 2 a 3 jaar zijn volgen de thema’s in een eigen groepje, zodat we ze extra uitdaging kunnen bieden en we aan de wensen van de kinderen kunnen voldoen. Dit doen we in een kleiner groepje samen met een vaste vve gecertificeerde pedagogisch medewerker, zo is er veel interactie tussen de kinderen van dezelfde leeftijd.

De ruimte van de Vliegeniers (st Annastraat 8) of de gang (Pandelaar 45) wordt daar voor gebruikt. Vooral voor de peuters uit deze verticale groepen is dit heel fijn omdat ze de activiteit enkel met leeftijdsgenootjes volgen en de pedagogisch medewerker de volledige aandacht heeft voor deze leeftijdsgroep. Hieronder wordt beschreven hoe we dit in de praktijk uitvoeren.

Leeftijdsgericht werken:

Binnen de verticale groep is het belangrijk dat alle leeftijden goed gezien worden.

Om dit te bevorderen werken wij in de verticale groepen met een leeftijdsverdeling onder de pedagogisch medewerkers.

Dat wil zeggen dat één medewerker de zorg/verantwoordelijkheid heeft voor de baby’s, de andere voor de dreumesen en de derde voor de peuters. Zo zijn alle kinderen goed in beeld en kan een ieder zich ontwikkelen op zijn of haar niveau met de juiste begeleiding daarbij. Wanneer er twee pedagogisch medewerkers op de groep zijn geldt hetzelfde principe.

Pedagogische kwaliteitsboom:

De pedagogische basisdoelen uit de wet kinderopvang worden hieronder beschreven.

De pedagogische kwaliteitsboom is een belangrijk instrument voor onze pedagogisch medewerkers om de doelen voor hun groep op dit vlak in beeld te brengen en daarop te anticiperen. Bij elke groep is de boom aanwezig en daarop is te lezen hoe er aandacht wordt besteed aan onderstaande basisdoelen.

Emotionele ontwikkeling:

De kinderen maken deel uit van een groep, verbondenheid is een belangrijk begrip binnen de groep. Het opbouwen van een vertrouwensrelatie tussen de kinderen onderling en tussen de kinderen en de pedagogisch medewerkers is een belangrijke zaak. Daarvoor is het belangrijk om inzicht te hebben in wat het kind voelt, en wat er in hem omgaat. Om dit goed te kunnen begeleiden, stimuleert de pedagogisch medewerker de kinderen om hun gevoelens onder woorden te brengen en deze op een goede manier te uiten. Ervaringen thuis zijn van grote invloed op de kinderen, daarom is het van belang de begeleiding goed op elkaar af te stemmen. Goed contact met de ouders is van belang, om het kind en zijn beleefwereld goed te kunnen begrijpen. Knuffelen en stoeien vinden bijna alle kinderen altijd erg leuk. De pedagogisch medewerkers proberen er dan ook te zijn voor het kind wanneer hij of zij zijn verhaal kwijt wil of juist niet wil. De pedagogisch medewerkers houden de kinderen goed in de gaten, zitten ze lekker in hun vel of schort er wat aan. Dit wordt dan besproken met de ouders. Als een kind zich goed voelt is het welbevinden en daarmee de betrokkenheid optimaal voor een goede ontwikkeling.

Sociale ontwikkeling:

Samen spelen is samen delen, dit is een belangrijk motto bij De Rupsjes, de Bijtjes en de Bloemetjes. Door samen te spelen worden er volop mogelijkheden geboden om te oefenen met sociale vaardigheden. Dit gaat natuurlijk op het eigen niveau.

De pedagogisch medewerkers begeleiden deze vaardigheden zo veel mogelijk en proberen de kinderen open te laten staan voor elkaar.

Samen spelen en samen zijn kan alleen goed verlopen wanneer je rekening houdt met elkaar. Door een consequente manier van werken worden de regels van de groep benadert en gehanteerd, zodat elk kind weet waar hij/zij aan toe is.

Kinderen leren door middel van de dagritme kaarten hoe een dag bij de Rupsjes, de Bijtjes en de Bloemetjes is ingedeeld. De dagritmekaarten zijn afgebeeld met Puk er op. Hierdoor is het verloop van de dag herkenbaar en zichtbaar voor de kinderen en heeft Puk een echte functie. Puk is herkenbaar voor de kinderen en ze kunnen ook met Puk spelen. Puk is echt een vriendje.

De dagritmekaarten geven in grote lijnen de dag weer en zijn voornamelijk voor de oudere kinderen van belang. Soms wijkt het dagritme voor kinderen af, bijvoorbeeld wanneer kinderen eerder gaan slapen of eerder worden opgehaald. Dit is geen probleem, het gaat om de globale dagindeling.

De dagritme kaarten worden in de Rupsjes, de Bijtjes en de Bloemetjes per dag opgehangen. Zo is goed te overzien voor de kinderen wat er gedurende de dag gaat gebeuren. Met de kinderen, die in de middag naar de opvang komen, bespreekt de pedagogisch medewerker kort na binnenkomst de dagindeling van de middag.

Er wordt op meerdere momenten van de dag besproken wat er die dag al geweest is en/ of wat er die dag nog gaat komen.

Persoonlijke ontwikkeling:

Door middel van creativiteit worden kinderen in de gelegenheid gebracht om uiting te geven aan hun emoties, en zo ook te verwerken. Wanneer er conflicten/situaties ontstaan, laten we dit de kinderen zoveel mogelijk zelf oplossen. Iedereen weet dat ze de ene keer “ ruzie maken” en de andere keer weer fijn spelen. Wanneer dit echter uit de hand dreigt te lopen, grijpen de pedagogisch medewerkers in, en zullen zij samen met de desbetreffende kinderen naar een oplossing zoeken. Dit ook allemaal op het eigen niveau van het kindje.

De ontwikkeling van de kinderen wordt gevolgd middels het kindvolgsysteem “KIJK”, jaarlijks wordt dit met de ouders besproken in een “10 minuten” gesprekje.

Waarden en Normen:

Allereerst staat bij ons respect voor elkaar en voor jezelf hoog in het vaandel. We stimuleren de kinderen om naar elkaar te luisteren, dit is soms lastig voor deze jonge kinderen. Door vaak uit te leggen aan kinderen dat wat je zelf niet wil dat jou gebeurt, je ook bij een ander niet moet doen, lukt dit uiteindelijk redelijk. Ook leggen we nadruk op respect voor spullen, zuinig omgaan met speelgoed, niks kapot maken of gooien met speelgoed enz. Dit allemaal op het eigen niveau van het kind.  De pedagogisch medewerkers van De Ontdekking hebben gezamenlijk afspraken vastgelegd over hoe we communiceren met en reageren op de kinderen, dit is samen gevat in een document genoemd: Uitgangspunten voor het werken met kinderen binnen De Ontdekking

afmelden en extra opvang:

  • Het afmelden van kinderen kan telefonisch (0492-390012/331007) of via de ouderapp, het is prettig als we dit tijdig weten. Als uw kind(eren) door iemand anders opgehaald worden, moet dit ook altijd vooraf aan ons doorgegeven zijn.
  • Extra incidentele opvang voor zittende kinderen is mogelijk, zie daarvoor onze tarieven. Kinderdagverblijf De Ontdekking is op aanvraag geopend vanaf 7.00 uur en tot 18.30 uur.

Alles kan via de ouderapp worden aangevraagd.

Als uw kind 4 jaar wordt, houdt de plaatsing automatisch op. Wilt u de plaatsing verlengen omdat uw kind later instroomt op school of wilt u buitenschoolse opvang afnemen, vraag dit dan ruim van te voren aan, het liefst vanaf 3 jaar.

Het onderwijs stelt het op prijs als u rond het 3e levensjaar van uw kind weet naar welke school uw voorkeur uit gaat, zodat zij daar in hun planning rekening mee kunnen houden. Natuurlijk kunt u eerder een keuze voor een school gemaakt hebben.

Jenaplanschool De Pandelaar is erg populair, als dat de school van uw keuze is kan je een voorinschrijving doen via de website, wacht daar niet te lang mee om teleurstelling te voorkomen.

 

Afmelden en extra opvang:

  • Het afmelden van kinderen kan telefonisch (0492-331007), het is prettig als we dit tijdig weten. Als uw kind(eren) door iemand anders opgehaald worden, moet dit ook altijd vooraf aan ons doorgegeven zijn.
  • Extra incidentele opvang voor zittende kinderen is mogelijk. Ouders vullen daarvoor een extra dagdelen formulier in en wanneer de groep zijn maximaal aantal kinderen heeft bereikt is het niet mogelijk om in de eigen groep extra opvang af te nemen, in overleg met de ouders kan gekeken worden of een andere groep ruimte bied.

VVE

De leidsters zijn VVE gecertificeerd middels het programma Uk en Puk.

Uk en Puk is een educatief programma dat zich richt op alle kinderen van 0 tot 4 jaar. Het programma is verdeeld in thema’s die activiteiten bevatten waarmee gewerkt wordt aan; de spraak-en taal ontwikkeling, de sociaal-emotionele ontwikkeling, de motorische en zintuigelijke ontwikkeling. Elke activiteit bevat gerichte aanwijzingen voor de pedagogisch medewerksters m.b.t. de verschillende leeftijdsgroepen ( 0-1.5, 1.5-2.5, 2.5-4). Een essentieel onderdeel van elke activiteit is de eigen inbreng van het kind. De thema’s van Uk en Puk zijn doordacht en heel uitgebreid van opzet. Een thema bevat verhaaltjes, liedjes, knutsel- en andere activiteiten, een lijstje van bijbehorende boekjes bij ieder thema en veel aanwijzingen voor onze pedagogisch medewerksters. We kunnen hiermee dus heel veel gestructureerd werken aan de ontwikkeling van de kinderen.

De activiteiten planning is in de ochtend een uurtje en in de middag een uurtje, op deze manier streven wij ernaar gemiddeld 10 uur per week VVE programma aan te bieden. De kinderen die 2,5 a 3 jaar zijn volgen de thema’s in een eigen groepje, zodat we ze extra uitdaging kunnen bieden en we aan de wensen van de kinderen kunnen voldoen. Dit doen we in een kleiner groepje samen met een vaste gecertificeerde leidster in combinatie met de Vlinders, zo is er veel interactie tussen de kinderen van dezelfde leeftijd. De ruimte van de Vliegeniers wordt daar voor gebruikt, zo is de eventuele overgang naar de BSO ook een stuk kleiner.

Wanneer de kinderen 4 jaar worden gaan zij naar de basisschool van uw keuze. Als u gebruik wilt maken van B.S.O (buitenschoolse opvang) moet u dit tijdig aan ons doorgeven, dit loopt niet automatisch door. Opgave kan vanaf 3-jarige leeftijd. Wilt u de dagopvang juist langer laten doorlopen, omdat uw kind misschien pas later kan instromen op de basisschool, geef dat dan ook op tijd door.