Thema ‘Wat heb jij aan vandaag’

Week 1 bij de boefjes:

We zoeken met de kindjes tussen een stapel kleding in verschillende maten. Wat zou Puk nu passen?
Eerst krijgt hij een hemd en onderbroek aan. Voor sommige kinderen is het nog best lastig om Puk aan te kleden. Maar als we het samen doen lukt het! Dan zoeken we een trui en broek. We vinden een heel groot T shirt (volwassen maat). Die willen de kinderen zelf ook wel even aanpassen. Het is heel grappig om te zien dat het shirt nu net een jurk lijkt. Ook de grote broek en sokken willen de kinderen zelf wel eens passen. Uiteindelijk lukt het ons om Puk een goede outfit aan te geven. Top!

Een paar kledingstukken verdienen wel een wasje. Kunnen de kinderen daar ook meehelpen? We hebben een emmertje water, zeep en om de beurt mogen de kinderen iets schoon wassen. Met water spelen is altijd leuk, dus vrolijke gezichtjes gegarandeerd. We wringen het samen met de leidster uit en dan mogen de kindjes het zelf proberen op te hangen op het rekje met de wasknijpers.

 

Week 2 bij de Bijtjes

Puk gaat logeren, maar wat moet hij dan allemaal meenemen in zijn koffer? Weten de kinderen het ook? Wat trek je bijvoorbeeld aan als je naar bed gaat? (een pyjama en luier) En wat doe je nog meer voordat je gaat slapen? (je tanden poetsen, je gezicht wassen en een boekje lezen) Trek je de volgende dag dan dezelfde kleren aan? (voor de zekerheid schone kleren mee). Wie is er ook al eens gaan logeren? Wat nemen de kinderen dan mee? Leuk om de verhalen te horen. We hebben ook al uit het dagboekje van Puk voorgelezen wat Puk heeft gedaan bij een aantal Bijtjes. Puk mag bij iedereen logeren. Dus hij komt snel een bezoekje bij je brengen!

In een kringetje doen we een spelletje. Eerst oefenen we het gewone liedje; 1, 2, 3, 4 hoedje van hoedje van… Daarna krijgt ieder een hoedje. Welke kleur heb jij? Zingen jullie mee?

1, 2, 3, 4  gele (blauwe, rode of groene) hoed, gele hoed

1, 2, 3, 4 staat me dat niet goed!

Rood, groen, blauw… rood, groen, blauw… Welke kleur past bij jou?

1, 2, 3, 4 de gele hoed staat goed!

Kijk dan eens naar je kleren? Zie jij iets geels in jouw kleren of bij iemand anders? Wat is er in de groep nog meer geel..? Zo oefenen we de kleuren, op de beurt wachten, een opdrachtje uitvoeren. Super knap meegedaan!

 

Week 3 bij de Bloemetjes

Nieuwe kleren voor Puk

Bah! Wat ruiken we? Er heeft iemand gepoept.

We gaan eens even kijken wie er gepoept heeft…

Het is Puk! Puk heeft gepoept.

We zetten de billendoekjes klaar en leggen Puk op het aankleedkussen.

Samen proberen we Puk zijn broek uit te trekken, het is gelukt.

Lukt het jullie ook om Puk zijn luier uit te trekken?

Jazeker lukt dat, knap hoor.

Maar nu zitten zijn blote billen nog vol poep!

Kunnen jullie helpen om zijn billen schoon te maken?

Iedereen krijgt een doekje en we poetsen Puk zijn billetjes netjes schoon.

Dan krijgt Puk weer een schone luier aan.

 

Week 4 Bij de Boefjes

De schoenenwinkel is geopend!

We gaan met z’n allen nieuwe schoenen kopen. Er staan heel veel schoenen in ons winkeltje.

Grote schoenen, kleine schoenen, laarzen, hakschoenen en pantoffels. Ook jullie eigen schoenen wilden jullie in het winkeltje leggen.

Wauw wat veel schoenen liggen er nu! We bekijken eerst alle schoenen en gaan daarna de schoenen aantrekken.

We passen elkaars schoenen en lopen vol trots een rondje op jullie nieuwe schoenen.

 

Puk heeft een mooie ketting om zijn nek. Dat willen wij ook wel!

We maken net zoals Puk een ketting. Een ketting van pasta.

We rijgen de pasta aan het touwtje en kijken tussendoor of de ketting al past.

Past de ketting? Dan maken we er een knoopje in.

Past de ketting niet? Dan rijgen we er nog meer pasta aan.

Als de ketting klaar is gaan we de ketting nog mooier maken door de ketting te verven.

En als onze ketting dan droog is, kunnen we deze vol trots dragen.

 

Week 5 bij de Bijtjes

Hebben de kinderen Puk gezien? Puk heeft zijn jas aan. Weten de kinderen wat Puk wil gaan doen? Puk wil heel graag buiten spelen. Maar voordat Puk naar buiten gaat, moet hij nog iets aan. Zijn schoenen! Samen trekken we Puk zijn schoenen aan.

In het midden van de kring staan alle schoenen door elkaar. Het zijn de schoenen van alle bijtjes. Samen met alle kindjes gaan we kijken welke schoenen bij welk bijtje hoort. Zo beschrijven we de schoenen, op kleur, klittenband of veters, staan er letters of plaatjes op, etc.

Van wie is die schoen? Is 1 schoen voldoende om buiten te kunnen gaan spelen? Nee, aan de andere voet moet ook nog een schoen. De bijtjes helpen elkaar met het zoeken van de juiste schoenen.

Als we ze gevonden hebben mogen de bijtjes ze proberen zelf aan te doen. Ook helpen de kinderen elkaar. Jippie iedereen heeft zijn schoenen aan…. naar buiten en spelen maar!!

Voor het middageten lezen we het verhaaltje “Feestkleren”.

Olifant en Giraf gaan naar een feestje en nemen een cadeautje mee. Maar in hun gewone kleren kunnen ze natuurlijk niet naar het feest. Ze willen echte feestkleren aan!

Samen kijken we naar de platen in het boek. Ook bespreken we samen welke kledingstukken we op de prenten zien. Kunnen de kinderen de verschillende kledingstukken aanwijzen bij zichzelf of bij elkaar? Samen maken we er een gezellig voorleesfeestje van!

 

Week 6 bij de bloemetjes

We zitten aan tafel en met zijn allen bekijken we de plaatjes in het kijkboek.

Op elke bladzijde staat een kledingstuk afgebeeld.

Dit is een trui.

Ik heb zelf ook een trui aan. En jullie? Hebben jullie ook een trui aan?

Welke kleur is jullie trui? En staat er ook iets op jullie trui?

Met zijn alle bekijken we elkaars truien.

Ook helpen we elkaar, want een paar kindjes weten het al en andere moeten het nog leren.

Het volgende plaatje is een broek…

Weer gaan we met zijn alle alles bekijken.