Evaluatiekrant Thema Dierentuin en boerderij

Week 1

Tjoeke tjoeke fuut fuut! We gaan met de trein naar de Dierentuin. Allemaal instappen! Hebben jullie wel allemaal een kaartje gekocht?

Jullie mogen allemaal om de beurt de conducteur spelen.De conducteur komt bij jullie langs om jullie kaartjes te knippen.

Tjoeke tjoeke fuut fuut!

We zijn bij de dierentuin aangekomen. Hoe doet een leeuw? En wat voor geluid maakt een aapje? Op donderdag zijn we naar een echt dierentuin geweest. Dat was leuk hé. We zien van alles en jullie waren zo enthousiast!

Week 2:

Vorige week zijn we met de trein naar de dierentuin geweest en deze week gaan we kijken door middel van een leuk spelletje of we de neusjes en staartjes van bepaalde dieren herkennen en kunnen vertellen bij welk dier ze horen. Enthousiast helpen jullie mee om juiste combinatie te vinden… Natuurlijk lukt het ons en heeft elk dier het juiste neusje en staartje!

Ook hebben we een dier mogen kleien nou dat was geweldig er komen allemaal mooie dieren tevoorschijn die we versieren met “wiebel”oogjes, prikkertjes en gekleurde draad.

Week 3:

Welke dieren wonen er in de dierentuin en welke wonen er op de boerderij?

De kinderen benoemen welk dier het is, welk geluid ze maken en waar ze wonen. Nou zo makkelijk is dat helemaal niet. Toch weten ze al heel veel. Dan komen we bij de vraag: wat maakt een giraf voor geluid….

Ook gaan we nog wat dieren knutselen om de groepen om te toveren tot dierentuin. Leeuwen krijgen mooie manen door met een vork te verven. Aapjes werden beplakt met stukjes papier en nijlpaarden met stukjes stof. De baby`s mochten een giraf verven met hun vingertjes. Zo voelen ze de verschillende materialen en leren de kinderen verschillende manieren van knutselen.   

Week 4:

In het boekje van Boer Boris komen verschillende dieren voor, zoals; koeien, varkens, muizen, paarden en schapen. Welke geluiden maken deze dieren? En waar houden deze dieren van?

We gaan het blote voeten pad lopen en wel op blote voeten! Wauw dat is leuk, maar ook wel een beetje gek/eng! In de bakken zitten veertjes van de kippen, mais voor de koeien, hooi van het paard, zaagsel voor een lekker bedje voor de dieren om te slapen, zand, modder waar de varkens doorheen rollen en water wat als drinken bedoeld is voor de dieren. Is het fijn aan je voeten? Is het zacht? Of voelt het niet fijn aan? De meeste kindjes hebben het blote voeten pad geprobeerd en vonden het super leuk!

Nu zijn jullie ervaren dierenkenners geworden en kunnen jullie volgende week een kijkje nemen op een echte boerderij, hoe tof is dat!?

Week 5:

We gaan met de grootste kinderen naar de boerderij van Tren zijn papa. We gaan met de bolderkarren richting de boerderij. Het zonnetjes schijnt en we zingen liedjes over dieren. Als we dan bij de boerderij zijn, mogen we eerst bij de kalfjes kijken. Ohhh wat zijn ze lief. Sommige kinderen durven de kalfjes zelfs te aaien. Dan gaan we naar de grote koeien, oei dat is wel een beetjes spannend. We gaan kijken hoe de koeien worden gemolken met een robot melkmachine en we mogen de koeien eten geven. Na een beker ranja gaan we weer terug naar de groep. Nou dat was leuk