Van top tot teen
Samen kijken we wie er aan tafel zitten. We zingen zoals iedere morgen het goedemorgen liedje, en benoemen hierbij alle namen van de kinderen, puk en de leidsters van de groep. Wie kan er zwaaien, zwaaien dat doen we met de handen. En wie kan er met de voetjes op het bankje trappelen, ja goed zo dat zijn onze voetjes.
Hierbij zingen we ook het liedje:
met de vingertjes, met de vingertjes
met de platte, platte handjes
met de vuistje, met de vuistjes
met de elle bogen, klap, klap, klap
met de voetjes, met de voetjes
met de handjes in de lucht, lucht, lucht
met het hoofdje, met het hoofdje
met een hele diepe zucht
…………………………………
Wakker worden allemaal!!
Als we dit liedje starten komt er bij iedereen een grote glimlach tevoorschijn en doen alle kindjes enthousiast met ons mee.
Wat voelt mijn voet?
We maken een lang pad met voelbakken. Hé dat is raar, even kijken we afwachtend en als de eerste durft volgt de rest vanzelf. We voelen hard, zacht, glad, nat…..
ook voelen we nog even met onze handen dat voelt heerlijk!!
Apeneiland
Wie kan er bewegen met de handen en voeten? Kijk eens naar puk, puk beweegt met zijn benen kunnen jullie dat ook? Alle kindjes kijken aandachtig naar puk en een aantal kindjes kunnen puk al nadoen, goed zo!!
Wie kan er met de armen bewegen en wie met de handjes?
Samen doen we puk na, de kinderen genieten zichtbaar van het naar elkaar kijken en elkaar nadoen. Ook de baby’s zitten en liggen erbij zij genieten ook volop van de andere kinderen en de gezamenlijke activiteit. Voor het verschonen bewegen we ook met de kleinste baby’s de beentjes/voetjes en armpjes/handjes, hier worden ze lekker ontspannen van.
Ben je boos?
Samen kijken we naar allemaal plaatjes van puk.
Kijk eens puk kijkt boos? Wie kan er ook boos kijken?
En puk kijkt blij? Kunnen jullie ook lachen?
Maar puk is ook wel eens verdrietig? Lieke en Nikki(leidsters) Zijn ook verdrietig? De kinderen kijken nu heel verbaasd, zo kun je ook kijken.
Samen bekijken we een voor een alle plaatjes en benoemen hoe puk zich voelt. We geven puk nog allemaal een dikke knuffel Puk wordt daar heel erg blij van!
Een mondje vol tanden.
Wauw! Wat zie ik daar nu schitteren?
Doe je mondje eens open en laat me zien hoeveel tanden je al hebt. Die moeten we ook goed poetsen toch? Puk zijn tanden ook, kun je daarmee helpen?Als jullie om de beurt Puk zijn tandjes poetsen, zingen wij het poetsliedje.
Tandjes poetsen, tandjes poetsen.
Heen en weer, heen en weer.
Wat een schone tanden, wat een schone tanden.
Poets, poets, poets, poets, poets, poets,
Trompie wil spelen.
Kom allemaal maar eens even gezellig op de mat zitten, want we gaan een verhaaltje lezen.
Het verhaal gaat over olifant Trompie en zijn lange slurf. Hij struikelt erover, slingert ermee tegen kikker zijn hoofd, stoot er de beker van aap mee om en als hij niest, blaast hij zo Ratje van zijn stoel. Trompie vindt zijn neus stom omdat hij zo lang is. Maar de Juf zegt dat hij er vast ook hele leuke dingen mee kan doen. Dus tijdens het buitenspelen mag iedereen van zijn slurf afglijden, en dat kan alleen met zo’n lange neus. Nu is Trompie weer blij.
Nou dat was een mooi verhaaltje!
Het gezicht van Puk
We zitten met zijn alle in een kring, ook Puk zit er gezellig bij. Hoe veel ogen heeft Puk? En hoe veel oren? Heeft Puk ook een mond? En een neus? De kinderen weten dit goed te vertellen. Puk heeft twee ogen, hier één en daar één. En twee oren, en één neus en één mond. Nu wil Puk graag weten of de kindjes ook ogen, oren, een mond en een neus hebben.
Waar zit jullie mond? Wat zit er in jullie mond? Wat weten de kindjes dit goed! Na dat we alles aangewezen hebben zingen we het liedje;
Dit zijn mijn wangetjes
En dit is mijn kin
Dit is mijn mondje met tandjes erin
Dit zijn mijn oortjes, mijn ogen, m’n haar
Nu nog mijn neusje en dan ben ik klaar
Lekker wassen
Na het eten wassen wij onze handjes en snoetjes, de kindjes weten nu heel goed waar onze wangetjes en mondje zit. Deze wassen ze heel goed. Er zit nog een beetje choco pasta op je wang, dan moet je nog even poetsen. Zijn alle snoetjes schoon? De kinderen mogen zelf in de spiegel gaan kijken of hun snoetjes goed gepoetst zijn.