Pedagogisch beleid algemeen buitenschoolse opvang 4-13 jaar
Doel van het beleidsplan:
- Als middel om een ieder die betrokken is bij de opvang van kinderen in de leeftijd van 4-13 jaar inzicht en duidelijkheid te geven ten aanzien van de manier van werken.
- Voor een nieuwe medewerker om op een snelle manier ondersteuning te bieden bij het inwerken.
- Voor ouders om inzicht te krijgen in de manier van werken.
Het belangrijkste uitgangspunt van de pedagogische visie van kinderdagverblijf De Ontdekking ten aanzien van de buitenschoolse opvang is, het zo huiselijk mogelijk te laten zijn. “een veilige ontdekkingsreis in een huiselijke sfeer” is niet voor niets onze slogan. Dit komt terug in de inrichting en indeling van de ruimtes, maar ook in de dagindeling en de voeding ( voedingsbeleid is op te vragen bij de directie).
De buitenschoolse opvang is vrije tijd. Dat betekent dat kinderen bij ons deze tijd zelf moeten kunnen invullen. Zij kunnen er dus voor kiezen om niet mee te doen met een georganiseerde activiteit. Maar tegelijk proberen wij de kinderen wel te stimuleren en uit te dagen om eens iets nieuws of iets anders te ondernemen.
De buitenschoolse opvang organiseert daarom een breed activiteitenaanbod waarin voor ieder kind iets te doen is, voor meisjes en jongens, voor jonge kinderen en (bijna) pubers, binnen en buiten, creatief en sportief, voor kinderen met uiteenlopende interesses, culturen, niveaus, individueel of in de groep.
Emotionele veiligheid:
Een belangrijke factor om je als kind emotioneel veilig te voelen is een vertrouwd gezicht. Bij De Ontdekking werken wij daarom met een vast team. Tijdens vakanties (bij eventueel samengevoegde groepen) wordt er ook een vertrouwde/vaste pedagogisch medewerker ingepland. We proberen een sfeer te scheppen waarbinnen kinderen zich veilig kunnen voelen. Bij de inrichting en de aankleding van de ruimte maken we het huiselijk en gezellig, d.m.v. leuke aankleding, hoeken en aparte speelruimtes. Naast aandacht voor de hele groep, krijgen de kinderen ook veel individuele aandacht. Samen een boekje lezen op de bank, gezellig een spelletje doen, een muziekje aan, even kletsen over wat het kind bezighoudt, een aai over de bol, zijn allemaal dingen die de sfeer mede bepalen. Wat het ene kind leuk vindt, hoeft het andere kind niet leuk te vinden. Wij observeren de kinderen goed en praten met de ouders over het kind, zodat we weten hoe we het de kinderen zoveel mogelijk naar hun zin kunnen maken. Een kind dat zich gezien en gehoord voelt is veelal een tevreden kind!
Houding:
Wij tonen belangstelling voor het wel en wee van de kinderen. We letten op hun doen en laten. Ook zijn we geïnteresseerd in ‘belangrijke’ gebeurtenissen die zij meemaken, zoals gym- sport of muziekuitvoeringen. Als kinderen iets goeds doen laten we merken dat we dat fijn vinden, als kinderen iets doen wat niet mag laten we ook duidelijk merken dat we dat niet fijn vinden. We bespreken dat dan met het kind en na meerdere correcties, kan er wel eens een sanctie volgen, zoals bijv. een tijdelijk verbod om op de computer te spelen, of niet zonder begeleiding naar buiten.
Belangrijk in onze houding vinden wij;
- belangstelling voor ieder kind.
- enthousiasme.
- consequente houding t.a.v. de aanpak van de kinderen.
- respect voor iedereen.
- positieve instelling hebben.
- open staan voor kinderen en hun ouders.
- een voorbeeld zijn in hoe je respectvol met elkaar omgaat.
Groepssfeer:
Een positieve sfeer in de groep is van groot belang. Een belangrijke bijdrage aan die positieve groepssfeer zijn de vaste routines, rituelen en regels in de groep. Het geeft kinderen houvast als zij kunnen voorspellen wat er gaat gebeuren. Zo krijgen de kinderen overzicht over hun tijd op de BSO. Ook staat bij ons de kinderparticipatie hoog in het vaandel. Kinderen mogen aangeven wat hun wensen zijn en wij kijken hoe we daar aan kunnen voldoen. Ze denken mee in regels, activiteiten enz.
Werkwijze/dagindeling
Wanneer de kinderen na school op de BSO komen, kunnen zij meteen iets te drinken krijgen, maar mogen verder meteen gaan spelen. Als alle kinderen er zijn gaan we fruit en groente eten. Er wordt gezamenlijk aan tafel gegeten en gedronken. De kinderen zitten aan tafel bij een vaste pedagogisch medewerker (mentor) met een vaste groep kinderen. Zo wordt er overzicht gehouden dat alle kinderen in elk geval gedronken en fruit gegeten hebben en heeft de mentor een moment met zijn/haar kinderen. Er worden activiteiten aangeboden en de kinderen zijn vrij om daar aan mee te doen. Op woensdag en vrijdag krijgen de kinderen als ze uit school komen een broodmaaltijd. De opvang is dan op de St Annastraat, de kinderen van de Pandelaar worden daar door ons naar toe gebracht. Daarna kan er vrij gespeeld worden. In de loop van de middag wordt er dan nog wat gedronken en fruit en groente gegeten. Rond 16.30 uur krijgen de kinderen een biscuitje en nog wat drinken. Vanaf ongeveer 17.00 uur worden de kinderen opgehaald en om 18.00 uur sluit de BSO. Op aanvraag zijn wij geopend tot 18.30 uur. In de vakantie, wanneer kinderen een hele of halve dag komen, zullen de vaste punten tijdens de dag het fruit, groente en drinken (tussen 9.00 en 9.30 uur en tussen 14.30 en 15.00 uur) en de broodmaaltijd rond 11.30/12.00 uur zijn. Daarbuiten kunnen de kinderen weer naar eigen inzicht spelen of activiteiten doen. Tijdens de vakantie is er altijd een geweldige planning, boordevol activiteiten en uitstapjes. Deze staat ongeveer een week van te voren op de website www.deontdekking-kdv.nl
Fysieke veiligheid
Inrichting:
Bij de inrichting van de verschillende ruimtes/hoeken en bij aanschaf van materialen letten wij op de veiligheid, maar ook of het de kinderen aanspreekt. Door het aanbieden van materialen die herkenbaar zijn uit het dagelijks leven, zoals oude kleding, schoenen, oude pannen, zien wij dat de kinderen gestimuleerd raken om ze in hun (fantasie)spel te gebruiken. Daarnaast leren wij kinderen te letten op mogelijke gevaren die er altijd zijn. Als je bv. met een schaar gaat lopen ontstaat er een gevaarlijke situatie en dit mag dus niet of wanneer je met blote voeten in de zandbak speelt, moet je extra oppassen waar je je schep in het zand steekt.
Door op te letten hoe de kinderen spelen en hen op mogelijke gevaren te wijzen, maken we de kinderen bewust van hun eigen gedrag, dat van anderen en de gevolgen ervan.
Om het veld of het schoolplein is een hek geplaatst zodat de kinderen weten waar ze mogen spelen en kunnen zij niet zomaar weg rennen. Alle pedagogisch medewerkers hebben Eerste Hulp bij kinderen en Reanimatie gevolgd en zijn gediplomeerd volgens de eisen van het oranje kruis, zodat er zowel bij kleine als bij ernstige ongelukken adequate hulp verleend kan worden. Bij ernstige ongevallen zullen we zo snel mogelijk de ouders proberen te bereiken en indien nodig meteen naar een arts gaan of de ambulance bellen.
De groepen:
We hebben 5 groepen BSO binnen De Ontdekking, te weten:
De Vliegeniers groep 1 en 2 ( St Annastraat 8)
De Avonturiers groep 3, 4 en 5 ( St Annastraat 8)
De Pioniers groep 6, 7 en 8 ( St Annastraat 4)
De Bengels groep 1 en 2 ( Pandelaar 37)
De Bikkels groep 3, 4 en 5 (Jenaplanschool de Pandelaar)
Doorstroom naar de volgende groep is niet gegarandeerd, we kijken per schooljaar hoe de kind planning is en acteren daarop. Dit wordt tijdig met ouders en kinderen besproken. We kijken hierbij naar de individuele behoeften en interesses van de kinderen.
De Vliegeniers en Avonturiers zitten in twee voormalige woonhuizen op de bovenverdieping van onze dagopvang. De ruimtes bieden veel huiselijkheid met een keuken en aparte kamers waar kinderen zich kunnen terug trekken. De Pioniers hebben een mooie eigen bungalow met twee aparte kamers en een ruime keuken waarin zij volop kunnen kokkerellen enz. De Bengels delen de ruimte met onze peuterspeelzaal en hebben een mooie ruime hal tot hun beschikking. Ook de keuken kan door hen gebruikt worden.
De Bikkels hebben de grote vieringruimte van de Jenaplanschool de Pandelaar tot hun beschikking. Veel ruimte om te bewegen. Alle groepen hebben volop buitenruimte tot hun beschikking. Elke groep heeft een eigen pedagogisch werkplan.
Voeding:
In schoolweken wordt op de BSO groente en fruit gegeten van verschillende soorten, zodat kinderen volop keuze hebben.
In de vakantie en op studiedagen wordt gezorgd voor een broodmaaltijd. Daarbij kan thee, melk of water worden gedronken. Incidenteel (bijv. in de schoolvakanties) zullen er ook andere dranken aangeboden worden en is er iets lekkers bij de lunch, bijv. poffertjes, knakworst , pizza, of soep, kinderen maken dit dan zelf mee als activiteit. Er wordt altijd rekening gehouden met eventuele allergieën, geloofsovertuiging of persoonlijke wensen.
De kinderen mogen zelf kiezen wat zij op hun boterham smeren. Er wordt gezorgd voor een gevarieerd beleg, zowel hartig als zoet beleg. ( zie ons voedingsbeleid )
De kinderen eten met hun handen. Kinderen worden aangesproken op hun tafelmanieren. Kinderen die de neiging hebben hun brood naar binnen te “proppen”, wordt geleerd hun boterham in stukjes te snijden of rustig op te eten.
Na het eten brengen de kinderen hun eigen bord, bestek en beker naar de keuken. Ook mogen de kinderen mee helpen de tafel af te ruimen.
Wij proberen de suikerinname zoveel mogelijk te beperken. Wij hebben een voedingsbeleid dat je op kunt vragen bij de directie.
Gezonde voeding is belangrijk voor een kind maar wat is dat nu precies? Dat is voor iedereen verschillend. In overleg met een diëtiste en met het advies van het voedingscentrum, heeft De Ontdekking een voedingsbeleid opgesteld waarin de belangrijkste dingen voor onze organisatie beschreven staan en hoe wij daar mee omgaan. Dit is op te vragen bij de directie van kinderdagverblijf De Ontdekking. Sinds 2022 heeft De Ontdekking een coach gezonde kinderopvang, zij heeft de training gevolgd en neemt de overige medewerkers mee in deze werkwijze middels coaching-bijeenkomsten.
Kinderen kunnen tussen 7.00 uur en 8.00 uur ontbijten op de voorschoolse opvang tijdens schoolweken.
Een gezond ontbijt vormt de basis voor een goede start van de dag. De voorschoolse opvang kan en wil hier een rol in spelen als dat wenselijk is. Het belang van een voedzaam ontbijt is bekend en de tijd hebben/krijgen om dit te nuttigen ook. Binnen de voorschoolse opvang is er volop aandacht en tijd om het ontbijt met de kinderen gezellig en gemoedelijk te laten verlopen. Kinderen mogen zelf hun boterham smeren of worden daarmee geholpen door de pedagogisch medewerker. Rond 8.00 ruimen we gezamenlijk het ontbijt op en worden de voorbereidingen getroffen om naar school te gaan. Het ontbijt zorgt voor de nodige energie die de kinderen zo hard nodig hebben. Het ontbijt past helemaal in ons voedingsbeleid.
Veiligheid en gezondheid:
De groepsruimtes zijn ingericht voor de betreffende leeftijdscategorie en bieden alles wat de kinderen nodig hebben. Periodiek wordt de veiligheid van alle ruimtes in kaart gebracht. Dit doen we samen met de pedagogisch medewerkers. Zij weten als geen ander waar de eventuele risico’s zich bevinden en hoe dit risico zo klein mogelijk te houden. De pedagogisch medewerkers bekijken gezamenlijk hun eigen groepsruimte en stellen daarbij hun eigen veiligheidsbeleid op. Er wordt met regelmaat gelucht in de kinderdagverblijven zodat er voldoende frisse lucht binnen is. Met CO2 meters wordt dit ook werkelijk gecontroleerd. Er zijn verschillende CO2 meters in de kinderdagverblijven aanwezig. Kinderen wordt geleerd om de handen te wassen en bijv. te niezen in de ellenboog.
Met uitstapjes of het ophalen op scholen nemen we altijd een presentielijst en telefoon mee. We checken alle kinderen voordat we gaan.
Kinderen die op eigen vervoer naar de bso mogen melden zichzelf eerst bij de pm’er op school voordat zij gaan. Ouders tekenen hiervoor een toestemmingsformulier.
In het veiligheid en gezondheid beleid zijn onze afspraken betreft gezondheid en veiligheid te vinden (opvraagbaar bij directie). Zo is de veiligheid en de gezondheid van de kinderen en medewerkers zo optimaal mogelijk gewaarborgd.
Regels:
Vrij spel in een groep is toch aan regeltjes gebonden. Regels zijn voor ieder kind belangrijk, omdat ze structuur aanbrengen. En structuur biedt veiligheid.
- Zo moeten de kinderen rekening houden met de anderen en mogen geen stoorelement zijn bij het spel van de ander.
- Zij dienen verantwoord met het materiaal om te gaan.
- Bij het spel dient ook de veiligheid in het oog gehouden te worden.
- Ook voor het surfen op het internet zijn er instructies. Deze zijn terug te vinden in het pedagogisch werkplan per groep.
Deze leefregels worden regelmatig samen met de kinderen besproken. Kinderen worden betrokken bij het uitzoeken/bepalen van een nieuwe regel”.
Inspraak door kinderen oftewel kinderparticipatie:
Een gezellige groep vorm je allemaal samen. Je voelt je echt onderdeel van de groep als je mee mag denken en beslissen over wat er speelt. Indien mogelijk worden de kinderen dan ook betrokken bij bv. aanschaffen van nieuw spelmateriaal, verzinnen van activiteiten, eventueel nieuwe regels enz. Hierbij krijgen ze de ruimte om hun persoonlijke mening te geven, maar leren ze ook rekening te houden met de mening van anderen.
Een tevredenheidonderzoekje onder de kinderen biedt altijd mooie resultaten.
Pedagogische kwaliteitsboom:
De pedagogische kwaliteitsboom is een instrument dat pedagogisch medewerkers helpt om het pedagogisch beleid van De Ontdekking te vertalen naar de alledaagse praktijk. De boom bestaat uit de 4 pedagogische basisdoelen uit de wet kinderopvang, als deze 4 doelen goed op orde zijn in de praktijk resulteert dit in verantwoorde, veilige en betrokken opvang aan onze kinderen. De GGD inspecteert jaarlijks of de pedagogische praktijk op orde is.
De pedagogische kwaliteitsboom is een belangrijk instrument voor onze pedagogisch medewerkers om de doelen voor hun groep in beeld te brengen en daarop te anticiperen. Bij elke groep is de boom aanwezig en daarop is te lezen hoe er aandacht wordt besteed aan de 4 basisdoelen. De basisdoelen zijn beschreven in het pedagogisch werkplan per groep.
Zelfstandigheid:
Wij vinden privacy en zelfstandigheid heel belangrijk voor kinderen. Het hoort bij hun groei naar volwassenheid. We bedoelen daarmee dat kinderen niet constant onder het wakend oog van een volwassene hoeven te zijn. Binnen onze BSO-ruimtes is daartoe ook de mogelijkheid. Kinderen kunnen zich alleen of samen in een ruimte “terugtrekken” om daar gezellig te kletsen en contact op te bouwen zonder bemoeienis van een volwassene.
Ook is het belangrijk dat een kind, in een voor hem/haar vertrouwde omgeving, kan leren voor zichzelf op te komen. Als een conflict zich afspeelt in de buurt van een volwassene, verwachten kinderen vaak dat deze zich met het conflict zal bemoeien en een oplossing geeft. Om hun sociale vaardigheden te ontwikkelen, is het beter dat ze er eerst zelf proberen om er uit te komen. De emotionele ontwikkeling wordt gestimuleerd bij het voor jezelf opkomen en bij het oplossen van kleine problemen onderling.
Soms kies je er als pedagogisch medewerker bewust voor om niet bij het knutselen te gaan zitten, zodat kinderen dan juist meer hun eigen ideeën en creativiteit moeten aanspreken. Wanneer ze behoefte hebben aan advies, dan kunnen ze er wel altijd iemand bij roepen.
Om toch zicht te houden op wat er in alle ruimtes gebeurt, lopen wij met regelmaat even binnen om te vragen hoe het daar gaat, of iedereen het nog naar zijn/haar zin heeft enz. Wanneer kinderen zelf naar een clubje mogen, geven ouders daar toestemming voor en ook wanneer kinderen zonder toezicht buiten mogen spelen wordt dit met ouders overlegd.
Vrije tijd:
Bij vrije tijd denken we aan rust, ontspanning, eigen keuzes maken, initiatieven nemen, geen bemoeienis van volwassenen, eigen interesses volgen, chillen maar ook je vervelen. Dit zijn hele belangrijke dingen binnen de BSO.
Binnen de BSO is er veel mogelijkheid tot vrij spel. Binnen hebben we aparte ruimtes/hoeken ingericht voor verschillende activiteiten. De kinderen kunnen zelf kiezen in welke ruimte zij gaan spelen. Het is wel de bedoeling dat zij opruimen voor zij naar huis gaan of iets anders gaan doen. Bij alle activiteiten staat voorop dat de kinderen het leuk moeten vinden wat ze doen. Dit omdat het verblijf op de BSO voor de kinderen vrijetijdsbesteding is. Wanneer kinderen te lang televisie kijken of op de computer spelen zullen wij de kinderen proberen te interesseren voor andere activiteiten. Bovendien zullen zij rekening moeten houden met de andere kinderen die ook bv. op de computer willen. We werken met tijdklokken en zetten de tijd op 20 minuten “schermtijd”
We willen geweld in films of computerspelletjes zoveel mogelijk weren. Daarbij blijft het moeilijk om te bepalen, wat nu precies geweld in een video of spelletje is. Hierin wordt overleg met de ouders als erg belangrijk ervaren.
Activiteitenaanbod:
Tijdens de schoolweken wordt er iedere dag een activiteit aangeboden.
Tijdens de vakanties wordt er door de werkgroep een activiteiten planning
gemaakt met daarin een opsplitsing voor 7- en 7+ kinderen. Deze planning is zeer
gevarieerd en wordt door de kinderen en ouders altijd goed ontvangen.
Spelen is in de eerste plaats belangrijk vanwege het plezier dat kinderen hebben, maar daarnaast ook heel belangrijk voor de lichamelijke, sociale en emotionele ontwikkeling.
De speelmogelijkheden die wij aanbieden zijn:
Binnen spelen
- knutselen
- spelen met constructiemateriaal
- lezen en televisie kijken
- gezelschapspelletjes
- kookactiviteiten
- computeren/Wii/internetten
- muziek maken/ luisteren
- bewegingsspel
- drama (verkleden, schminken)
Indien nodig zullen wij kinderen ook begeleiden bij het huiswerk maken.
Buiten spelen:
Kinderen hebben beweging nodig en frisse lucht. Kinderen in de basisschoolleeftijd zitten een groot deel van de dag op school. Af en toe is er speelkwartier of gymles, maar meestal zitten ze op een stoel. Bewegen heeft veel positieve effecten op gezondheid en welbevinden.
Buitenspelen betekent in de eerste plaats: meer ruimte om te bewegen.
Zeker tijdens vakantie/studiedagen stimuleren wij de kinderen tenminste één keer per dag buiten te gaan spelen.
De speelmogelijkheden buitenshuis die wij aanbieden zijn:
- in de tuin/ op het schoolplein op het grote veld (begeleid spel of vrij spel)
- met begeleiding op straat.
- met begeleiding naar het bos/ speeltuin/ e.d.
Voor activiteiten buiten onze eigen locaties vragen wij altijd toestemming aan de ouders.
Georganiseerde activiteiten en feesten:
- Wanneer een kind jarig is, mag het zelf kiezen uit de traktatiemap wat hij/zij wil trakteren op de buitenschoolse opvang. Wij verzorgen deze traktatie in overleg met het kind. Ouders hoeven dit niet zelf te regelen. Het jarige kind wordt toegezongen en het mag een cadeautje grabbelen uit de grabbelton.
- Met Carnaval wordt de groep gezellig versierd en hebben we leuke activiteiten.
- Sinterklaas vieren wij gezamenlijk met de groep.
- Met Kerstmis en nieuwjaar worden de groepen gezellig in kerstsfeer gebracht en hebben we speciale activiteiten voor de kinderen.
- Voor de buitenschoolse opvang organiseren wij ieder jaar één gezamenlijk leidster feest voor alle verjaardagen van de pedagogisch medewerkers.
Stamgroep:
Bij de Ontdekking worden de kinderen geplaatst in zogeheten stamgroepen, hierbij wordt gekeken naar de leeftijd van de kinderen en hun behoeften en interesses. Op deze stamgroepen worden vaste pedagogisch medewerkers gepland.
Op woensdag- en vrijdagmiddag vindt alle BSO-opvang van de Ontdekking plaats op de Sint- Annastraat in de groepen van de Vliegeniers en Avonturiers.
In overleg met ouders wordt gekeken, welke groep passend is bij het kind. Zij worden door vaste pedagogisch medewerkers vervoerd naar de BSO, waar een overdracht plaatsvindt.
Spelen in een andere stamgroep kan spannend zijn, de pedagogisch medewerkers nemen daarom alle tijd om samen met de kinderen te wennen aan de nieuwe stamgroep door hen te begeleiden in het ontdekken van de ruimte, contact te maken met de andere kinderen en zich beschikbaar op te stellen voor het kind.
Kinderen werven hierdoor zowel nieuwe sociale- als persoonlijke competenties. Denk aan het maken van nieuwe contacten, opkomen voor jezelf en het ontdekken van andere activiteiten. Wat allemaal ten goede komt aan het zelfvertrouwen van het kind.
Mentorschap:
Mentoring is een één-op-één interactief proces waarbij de mentor het leren van het kindje begeleidt en ze zich samen op de persoonlijke ontwikkeling richten. Mentoren zetten hun kennis, bekwaamheid en (levens)ervaring in om kinderen te helpen hun ontwikkelingsdoelen te bereiken.
Elk kind binnen De Ontdekking is toegewezen aan een mentor ( pedagogisch medewerker van de groep). Natuurlijk hebben alle pedagogisch medewerkers oog voor de ontwikkeling van alle kinderen in hun groep maar de mentor let specifiek op het welbevinden van de aan haar toegewezen kinderen. Het is voor een pedagogisch medewerkers bijna onmogelijk om met ieder kind in de groep een even hechte band op te bouwen. Door de ‘eigen’ mentorkinderen is er meer ruimte voor de pedagogisch medewerker om een paar kinderen echt goed te leren kennen. Hierdoor kan ze beter inspringen op de behoeften van deze kinderen en zo ook zullen de kinderen eerder contact zoeken met hun mentor. Door een goede vertrouwensrelatie op te bouwen, zullen kinderen zich emotioneel veilig voelen bij de BSO. De pedagogisch medewerkers kijken goed naar de kinderen en maken dan een verdeling, gericht op de individuele interesses en behoeften. De Kinderen mogen aangeven bij wie zij zich het prettigst voelen. De Mentor is verantwoordelijk voor het volgen van het welbevinden, en ze is het aanspreekpunt voor de ouders. 3 maandelijks worden de kinderen besproken in een stamgroep overleg en worden eventuele bijzonderheden met de ouders besproken. De ouders ontvangen een formulier waarop staat wie de mentor is van hun kind(eren).
Zorg:
Marika van den Hurk is de zorg coördinator en is direct betrokken bij het zorg proces. Ze voert indien nodig gesprekken met ouders en pedagogisch medewerkers en gaat waar nodig ook mee om ouders te ondersteunen bij hun hulpvraag. Ze begeleidt de pedagogisch medewerkers in het zorg proces.
Opvallend gedrag:
Wanneer een kind opvalt, doordat hij/zij zich bijzonder gedraagt, wordt dit met de ouders/verzorgers besproken. Samen met de ouders/verzorgers wordt besproken of het bijzondere gedrag ook bij hen is opgevallen. Als dit het geval is, wordt het kind geobserveerd. In overleg met de zorg coördinator wordt de observatie van het kind besproken waarna een gesprek met de ouders/verzorgers zal plaatsvinden. In dit gesprek wordt met de ouders/verzorgers gekeken naar wat het beste voor het kind zal zijn.
Er wordt nooit zonder toestemming van ouders/verzorgers contact opgenomen met derden over het kind. Pedagogisch medewerkers kunnen aan de ouders/verzorgers adviseren om het observatieverslag voor te leggen aan de huisarts of het consultatiebureau. Hierop is één uitzondering, namelijk als er een vermoeden bestaat van kindermishandeling van welke aard dan ook. Alle pedagogisch medewerkers van De Ontdekking hebben een training gevolgd om de meldcode kindermishandeling goed te kunnen hanteren. Betrokken teamleden zijn verplicht vertrouwelijk om te gaan met de informatie. In een teamvergadering worden deze zaken nooit besproken.
Ontwikkeling:
De ontwikkeling kun je onderverdelen in motorische ontwikkeling, taal- en denkontwikkeling, sociale ontwikkeling, persoonlijke ontwikkeling, ontwikkeling van waarden en normen.
Bij de buitenschoolse opvang leren de kinderen anders dan op school.
Het gaat op de BSO vooral om spelend leren. Spelen en leren zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Door kinderen te stimuleren, aan te moedigen, samen naar oplossingen te laten zoeken en te complimenteren wanneer het goed gaat, proberen we kinderen te helpen. Dit stimuleert het zelfvertrouwen en de zelfredzaamheid.
Persoonlijke ontwikkeling:
Afhankelijk van de activiteit die de kinderen kiezen zullen bepaalde aspecten van de ontwikkeling in meer of mindere mate aan bod komen. Wanneer een kind knutselt en zelf een manier bedenkt om bijvoorbeeld een bewaardoosje van een leeg boterkuipje te maken, dan wordt hierbij de ontwikkeling van de fantasie gestimuleerd. Bij het buitenspelen wordt de lichamelijke ontwikkeling gestimuleerd.
Sociale ontwikkeling:
De sociale ontwikkeling komt naar voren bij het samen spelen, maar ook bij het rekening houden met elkaar. Er kunnen vriendschappen ontstaan en de kinderen krijgen na verloop van tijd een vertrouwensband met de pedagogisch medewerker.
Vanaf ongeveer het negende jaar, verandert de kijk van kinderen op de wereld; de wijde wereld komt dichterbij. Ze gaan nadenken over ‘levensvragen’ en stellen mogelijk ook vragen waarop we niet altijd meteen antwoord weten.
Er is op de BSO dan altijd ruimte om (groeps)gesprekken te houden als er vanuit de kinderen vragen of opmerkingen komen over bijvoorbeeld grote rampen of geweld in de wereld. Het is belangrijk dat kinderen hierover kunnen praten met volwassenen, zodat ze via zulke gesprekken leren inschatten wat de kans is dat hen daadwerkelijk hetzelfde gebeurt en gaan nadenken over wat zijzelf in een vergelijkbare situatie zouden kunnen doen.
Ontwikkeling van waarden en normen:
De ontwikkeling van waarden en normen gaat over het besef tussen goed en kwaad, over anderen helpen en je verantwoordelijk voelen.
Wij vinden het belangrijk dat kinderen leren respect te hebben voor elkaar, voor hun omgeving, spullen van andere enz. Het is van belang dat een kind in zijn/haar waarde wordt gelaten, dat hij/ zij niet belachelijk wordt gemaakt omdat hij/ zij anders is of doet dan anderen. Daarom letten we erop hoe de kinderen met elkaar omgaan, en spreken we hen daar eventueel op aan als dit nodig is.
Enkele groepsregels die we daar mee bedoelen zijn:
- rekening houden met elkaar
- luisteren naar elkaar
- niet pesten, schelden, schoppen en slaan
- geen grof taalgebruik en vloeken
- beleefdheidsvormen hanteren bv. niet met volle mond praten
- wachten aan tafel tot iedereen klaar is
- op verantwoorde manier omgaan met speelgoed en andere spullen
- geen natuur vernielen of onnodig beestjes doodmaken
- afval in vuilnisbakken gooien
- respect voor elkaars spullen, lichaam en grenzen.
Omgaan met seksualiteit:
Vaak is het erg schrikken als je kind voor het eerst met uitspraken of serieuze vragen komt t.a.v. seksualiteit. Je wilt dan als ouder weten, waar je kind “het vandaan haalt”. Tussen 4 en 12 jaar verandert het lichaam van een kind. Bovendien beginnen kinderen na te denken over hun relaties met elkaar en over de liefde. Ook vinden zij het erg spannend om er “stiekem” met andere kinderen over te praten. Dit onderdeel van hun ontwikkeling kan niet genegeerd worden. Onze pedagogisch medewerkers staan open voor de vragen die kinderen stellen, echter de verantwoordelijkheid voor seksuele voorlichting ligt altijd bij de ouder(s)/verzorger(s). Seksualiteit en het eigen lichaam zijn bespreekbaar op de BSO wanneer de kinderen met vragen of problemen komen. De manier waarop de pedagogisch medewerkers hiermee omgaan is afhankelijk van de leeftijd van de betrokken kinderen.
Omgang met (social) media:
Onze bso’s zijn voorzien van o.a. een (smart) tv, laptop, nintendo switch (alleen bij Avonturiers, Bikkels en Pioniers), nintendo wii en tablet.
Kinderen zijn dol op (social) media en het is niet meer weg te denken uit de huidige maatschappij, vandaar dat wij de kinderen hierin willen laten ontwikkelen en aan laten deelnemen. Er zijn op de BSO ook scherm-vrije dagen, dagen waarop de schermen uit blijven en de kinderen gestimuleerd worden om aan andere activiteiten deel te nemen.
Gezamenlijk hebben wij over het gebruik van (social) media een aantal afspraken gemaakt, die door de pedagogisch medewerkers met de kinderen worden besproken:
- Geen mobiele telefoons op de groep.
Mobiele telefoons mogen niet worden gebruikt in de groepsomgeving, tenzij in noodgevallen.
Hiermee willen wij voorkomen dat kinderen ongewild worden gefilmd, gefotografeerd of via WhatsApp worden gepest binnen BSO tijd. Alle kinderen moeten zich veilig voelen en kunnen bewegen zoals zij dat willen in de groep.
- Beperkte schermtijd.
We beperken het gebruik van digitale apparaten tot maximaal 20 minuten per BSO-dagdeel.
- Controle op YouTube.
We zorgen voor toezicht en beperken de toegang tot ongeschikte of ongewenste content op YouTube d.m.v. een kidsstand en gaan het gesprek aan met de kinderen over deze maatregel. We leggen uit waarom dit is en proberen zo inzicht en kennis bij de kinderen te ontwikkelen.
- Geen TikTok accounts.
Er worden geen TikTok accounts aangemaakt op apparaten van de Ontdekking.
We ontmoedigen het aanmaken van persoonlijke TikTok accounts en leggen de gevaren uit aan de kinderen. We luisteren goed naar wat de kinderen bezig houdt en sluiten daar op een verantwoorde wijze op aan.
- Leeftijdsgerichte activiteiten.
We zorgen ervoor dat de activiteiten die worden ondernomen op (social) media aansluiten bij de kinderen, we volgen hierin de kijkwijzer.
Daarnaast is er op de tablets van de Vliegeniers, Bengels, Bikkels en Avonturiers een kinderaccount geïnstalleerd. Hier kunnen ze alleen uit met een speciale code, die alleen de pedagogisch medewerker weet, zodat onze jongste kinderen enkel veilige en leerzame apps wordt aangeboden.
- Spellen en surfen op internet.
Op onze laptops zijn kinderaccounts geïnstalleerd, hierop staan spellen die geschikt zijn voor kinderen. Daarnaast begeleiden de pedagogisch medewerkers de kinderen in het surfen op internet.
- Educatie en bewustwording.
We geven pedagogisch medewerkers en kinderen informatie over verantwoord gebruik van (social) media en internet.
- Ondersteuning en toezicht.
We bieden begeleiding en toezicht op het internet gebruik om de veiligheid en naleving van onze afspraken te waarborgen.
We vinden het belangrijk om de communicatie open te houden met onze kinderen en ze bewust te maken van de redenen achter deze regels. We hopen met deze afspraken het (social) media en internet gebruik veilig te houden voor onze kinderen zodat ze optimaal gebruik kunnen maken van de voordelen die de verschillende media te bieden hebben.
Nieuwe kinderen:
Nadat de procedure van inschrijven en plaatsen is afgehandeld, worden de ouders/verzorgers telefonisch benaderd door een van de pedagogisch medewerkers voor een intakegesprek. Tijdens het intakegesprek wordt er aan de ouders/verzorgers uitgelegd wat er door De Ontdekking verstrekt wordt en wat de ouders/verzorgers eventueel zelf mee brengen. Tijdens dit gesprek wordt geprobeerd een beeld te krijgen van het kind en zijn/haar gewoontes. Er wordt met de ouders/verzorgers een afspraak gemaakt wanneer het kindje gebracht zal worden om te komen wennen. Deze wenperiode is voorafgaand aan de plaatsing, op een dagdeel dat daadwerkelijk wordt afgenomen of wanneer het het beste schikt. Wanneer kinderen binnen De Ontdekking overgaan naar een andere groep, wordt het wennen opgebouwd onder begeleiding van de pedagogisch medewerkers van de vorige groep. Alle kinderen binnen De Ontdekking kennen alle pedagogisch medewerkers zodat het overgaan naar een andere groep vaak alleen een kwestie is van wennen aan een andere ruimte.
Oudercontact:
Wij vinden het belangrijk om een goed contact met de ouders te hebben. Om goed te kunnen reageren op een kind, is het noodzakelijk om iets te weten over de gebeurtenissen die zich thuis afspelen. Voor ouders is het ook fijn om te weten hoe het met hun kind op de buitenschoolse opvang gaat. Belangrijk hierbij is dat zowel pedagogisch medewerker als de ouders wederzijds begrip, respect en vertrouwen in elkaar hebben.
Het dagelijks contact:
Als de kinderen opgehaald worden is er gelegenheid om bij te praten. Wij vertellen de ouders hoe het die dag met hun kind ging. Dit kunnen leuke en minder leuke dingen zijn. De ouders hebben ook de gelegenheid iets aan ons te vragen of te vertellen. Sommige dingen die voorvallen gedurende de dag van het kind kunnen ook het gedrag beïnvloeden op de BSO. (bv. Overlijden van een huisdier). Ook gebeurtenissen op school kunnen invloed hebben op het kind.
3-maanden-evaluatie:
Ongeveer na 3 maanden krijgen ouders een evaluatieformulier over hoe zij en hun kind de eerste maanden op de BSO hebben ervaren.
Ouderparticipatie:
Ouders hebben inspraak in het beleid van de organisatie middels de oudercommissie.
Oudergesprek:
Wanneer er behoefte is aan een gesprek met de ouders al er een afspraak gemaakt worden. Dit gesprek kan zowel vanuit de ouders als vanuit de pedagogisch medewerker aangevraagd worden.
Omgaan met zieke kinderen:
In principe kan een kind wanneer het ziek is de BSO niet bezoeken. Binnen De Ontdekking hanteren wij de richtlijnen van de GGD wat betreft ziektes met infectiegevaar. Een uitzondering kan gemaakt worden wanneer een kind bijvoorbeeld wel een ziekte en/of koorts heeft maar hier geen hinder van ondervindt en niet meer aandacht opeist dan ieder ander kind. Dit wordt per situatie bekeken.
Wanneer de pedagogisch medewerker vindt dat het kind kan komen ondanks dat hij/zij een ziekte en/of koorts heeft, is hij/zij toch welkom. De rest van de groep kinderen mag hier geen hinder van ondervinden. Wanneer een kind op de BSO ziek wordt zal de pedagogisch medewerker bepalen of het kind kan blijven of opgehaald moet worden. Wij dienen geen paracetamol toe aan kinderen, alleen op verzoek van de ouders zelf. De paracetamol moet dan zelf worden meegebracht.
Wanneer de pedagogisch medewerker besluit dat een kind toch kan blijven wordt altijd contact opgenomen met de ouders/verzorgers om deze te informeren. De keuze ligt dan bij de ouders/verzorgers of ze het kind eerder komen ophalen of niet. Zo zal de zorg voor het kind optimaal zijn wanneer het zich toch al niet lekker voelt. Op deze manier komen wij de ouders/verzorgers tegemoet in de zorg voor hun “zieke” kind.
Als extra service willen we het voor alle ouders mogelijk maken om dagen dat hun kinderen ziek zijn geweest, binnen 3 maanden na herstel op een ander tijdstip in te halen. Dit moet dan wel in de planning passen.
Ruilen van dag(delen):
Wanneer een ouder een dag(deel) wil ruilen voor zijn/haar kind, is dat geen probleem en zal er eerst gekeken worden of er plaats is op de eigen groep, is dit niet het geval kan het kindje naar een andere groep. Als er geen plaats is, kan het niet. Dit kan via de app worden aangevraagd. Vakantie en ziekte kunnen onbeperkt geruild worden, mits er plaats is in de groepen. Hetzelfde geldt voor het afnemen van een extra dag(deel), ook dit kan via de ouderapp.
Gebruik van medicijnen:
Wanneer een kind medicijnen gebruikt op de BSO wordt door de pedagogisch medewerker een formulier ingevuld over hoe en wanneer het medicijn moet worden toegediend en afgetekend na toediening. Hierdoor is er altijd controle en zijn vergissingen uitgesloten. Voor het toedienen wordt altijd schriftelijk opdracht gegeven door de ouders/verzorgers.
Vervoer vanuit school:
Alle kinderen worden door een pedagogisch medewerker uit school gehaald. We proberen zo veel als mogelijk, dezelfde pedagogisch medewerker naar dezelfde school te laten gaan, zodat er voor het kind een bekend gezicht is. Wij werken niet met taxivervoer. Met eigen vervoer, of veelal te voet komen de kinderen naar de BSO. De kinderen van Jenaplanschool de Pandelaar die naar de Bikkels gaan, lopen zelf naar de vieringruimte. Ook is er een vrijwilliger die kinderen uit school haalt met haar eigen auto. Kinderen die alleen van school naar BSO mogen melden zich altijd eerst bij de PM-er op school. Ouders tekenen daarvoor een toestemmingsformulier. De basisregel is dat kinderen kleiner dan 1,35 m in/op een goedgekeurd en passend kinderbeveiligingssysteem moeten zitten. Kinderen van 3 jaar en ouder mogen een autogordel gebruiken in plaats van een kinderbeveiligingssysteem als er op de desbetreffende zitbank al twee kinderbeveiligingssystemen zijn aangebracht en in gebruik zijn, waardoor er geen plaats meer is voor een derde zitje. Dit kind mag niet zonder kinderbeveiligingssysteem op de voorbank worden vervoerd. Kinderen vanaf 3 jaar mogen, in incidentele gevallen, de autogordel gebruiken bij vervoer door een ander persoon dan de eigen (pleeg)ouder. Namelijk wanneer redelijkerwijs niet verwacht kan worden dat de bestuurder een kinderbeveiligingssysteem bij zich heeft. Het kind wordt dan vervoerd op de achterbank. Vervoert iemand anders regelmatig jouw kind dan is er geen sprake meer van incidenteel vervoer.
Stagiaires:
Wij zijn een erkend opleidingsbedrijf en staan geregistreerd bij SBB ( stichting samenwerking beroepsonderwijs bedrijfsleven). Elke groep kan een stagiaire opleiden gedurende een schooljaar. Wij nemen 1e, 2e en 3e jaars studenten aan met minimaal opleidingsniveau 3. Elk schooljaar opnieuw wordt de beschikbaarheid bekeken. De stagiaire wordt begeleid door de pedagogisch medewerker van de groep en de stagiaire verricht, onder begeleiding, dezelfde werkzaamheden als een pedagogisch medewerker.
Er kan ook een niveau 2 leerling (helpende welzijn) stage lopen.
BBL-er:
Een BBL-er volgt de beroeps begeleidende leerweg en gaat 1 dag per week naar school en voor de rest leren zij in de praktijk. Bij De Ontdekking werken wij met BBL-ers.
Er wordt gekeken naar de competenties van deze BBL-ers en op grond daarvan wordt de inzetbaarheid bepaalt.
Vrijwilligers:
Kinderdagverblijf De Ontdekking heeft 1 vrijwilliger.
Deze vrijwilliger draagt zorg voor het vervoeren van een aantal kinderen van school naar De Ontdekking. Deze vrijwilliger wordt begeleid door onze pedagogisch coaches. Dit houdt in dat zij met pedagogische vraagstukken ten alle tijden bij hen terecht kan. Zij hebben minstens 1 keer per week mondeling contact, waarin de taak van de vrijwilliger wordt geëvalueerd.
(Interne) klachtenregeling:
Mocht een ouder een klacht hebben dan is het de bedoeling dat deze in eerste instantie bij de betreffende medewerker van Kinderdagverblijf De Ontdekking wordt gemeld. Is de betreffende medewerker niet bij machte en/of bevoegd de klacht af te handelen dan wordt de klacht door de directie in behandeling genomen en gaat de interne klachtenregeling van start (procedure 340.5 interne klachtenregeling). Wanneer ouders/verzorgers niet tevreden zijn over de afhandeling van hun klacht dan kunnen zij met hun klacht naar de geschillencommissie Kinderopvang. Een klacht van ouders wordt behandeld door een klachtencommissie van 3 deskundigen met ondersteuning van een ambtelijk secretaris. Afhankelijk van de herkomst van de klacht en de inhoud wordt een commissie samengesteld.
1. De ouder/oudercommissie dient de klacht eerst schriftelijk bij de ondernemer in.
- de houder onderzoekt de klacht zorgvuldig.
- de houder houdt de ouder op de hoogte van de afhandeling van de klacht.
- de klacht, rekening houdend met de aard ervan, wordt zo spoedig mogelijk afgehandeld.
- de ouder krijgt een schriftelijk en met redenen omkleed oordeel van de klacht.
- In het oordeel is een concrete termijn gesteld waarbinnen eventuele maatregelen zullen zijn gerealiseerd.
- Leidt de klacht niet tot een oplossing dan moet het geschil binnen 12 maanden na de datum waarop de ouder/oudercommissie de klacht bij de ondernemer indiende, schriftelijk of in een andere door de Commissie te bepalen vorm bij de Geschillencommissie Kinderopvang (hierna: Geschillencommissie) aanhangig worden gemaakt.
- Geschillen kunnen zowel door de ouder/oudercommissie als door de ondernemer aanhangig worden gemaakt bij de Geschillencommissie (www.degeschillencommissie.nl).
- Wanneer de ouder/oudercommissie een geschil aanhangig maakt bij de Geschillencommissie, is de ondernemer aan deze keuze gebonden. Indien de ondernemer een geschil aanhangig wil maken, moet hij de ouder/oudercommissie schriftelijk of in een andere passende vorm vragen zich binnen vijf weken uit te spreken of hij daarmee akkoord gaat. De ondernemer dient daarbij aan te kondigen dat hij zich na het verstrijken van voornoemde termijn vrij zal achten het geschil bij de gewone rechter aanhangig te maken.
- De Geschillencommissie doet uitspraak met inachtneming van de bepalingen van het voor haar geldende reglement. Het reglement van de Geschillencommissie is beschikbaar via www.degeschillencommissie.nl en wordt desgevraagd toegezonden. De beslissingen van de Geschillencommissie geschieden bij wege van bindend advies. Voor de behandeling van een geschil door de Geschillencommissie is een vergoeding verschuldigd.
- Uitsluitend de hierboven genoemde Geschillencommissie dan wel de gewone rechter is bevoegd van geschillen kennis te nemen.
Beroepskracht kind ratio (BKR):
De beroepskracht kind ratio oftewel BKR is een wettelijke regeling die in Nederland geldt voor de kinderopvang. De BKR geeft aan hoeveel pedagogisch medewerkers er aanwezig moeten zijn in een groep, afhankelijk van het aantal en de leeftijd van de kinderen. Deze ratio verschilt per leeftijdsgroep van de kinderen en is vastgesteld in de wet kinderopvang en kwaliteitseisen Peuterspeelzalen. Bij de Ontdekking worden de kinderen geplaatst in zogeheten stamgroepen, hierbij wordt gekeken naar de leeftijd van de kinderen en hun behoeften en interesses. Op deze stamgroepen worden vaste pedagogisch medewerkers gepland.
De BKR wordt vastgesteld per BSO-groep, Wij denken zo de emotionele veiligheid van onze kinderen maximaal te kunnen waarborgen. Bij personeelstekort, bijvoorbeeld vanwege ziekte of vakantie van de pedagogisch medewerkers, maken wij gebruik van de BKR- op locatie niveau, om zo flexibel om te kunnen gaan met de inzet van onze pedagogisch medewerkers. Bij deze inzet wordt vooral gekeken naar wat de kinderen nodig hebben. Zo kan het zijn dat er kinderen zijn die gedeeltelijk, of de hele (mid)dag op de andere BSO groep, welke zich op dezelfde locatie bevindt, spelen of met een activiteit van de andere groep mee willen doen. Óf worden één of meerdere pedagogisch medewerkers flexibel ingezet door middel van het aanbieden van activiteiten waar kinderen van beide groepen aan deel kunnen nemen.
Het doel van de BKR is om de kwaliteit van de kinderopvang te waarborgen en de veiligheid en het welzijn van de kinderen te bevorderen. De kinderen krijgen zo voldoende aandacht en zorg wat hun ontwikkeling ten goede komt.
Binnen de wet is het mogelijk om 3 uur per dag van de BKR af te wijken.
We wijken in de schoolvakanties en op studiedagen standaard af van de BKR tijdens de middagpauze van de pedagogisch medewerkers die ieder een half uur om de beurt uit de groep zijn. Mogelijk wijken we op deze dagen af van de BKR tussen 7.30 uur en 8.30 uur én van 17.00 uur tot 18.00 uur, dit ligt aan het aantal kinderen wat dan aanwezig is.
In de schoolweken wijken we mogelijk af van de BKR tussen 17.30 uur en 18.00 uur. Dat ligt aan het aantal kinderen dat er dan nog is.
Tijdens het afwijken van de BKR willen we de emotionele veiligheid van de kinderen waarborgen, dit doen we door op deze momenten structuur te bieden. Zo bieden wij activiteiten aan op een centrale plek in de groep, passend bij de leeftijd/interesses en behoeften van het kind, waarbij rekening wordt gehouden dat de pedagogisch medewerkster zich beschikbaar opstelt voor alle kinderen en reageert op de signalen die het kind aan de pedagogisch medewerker geeft.
Omdat we binnen De Ontdekking niet met invalkrachten werken maar enkel met vaste pedagogisch medewerkers, zijn alle kinderen bekend met alle medewerkers op de locatie. Wanneer er dan géén vast gezicht op de groep kan zijn, wat niet vaak voorkomt, dan is er altijd een bekende pedagogisch medewerker op de groep. Op deze manier waarborgen wij het veilige gevoel voor kinderen dat zo belangrijk is om goed te kunnen ontwikkelen.
Ook de pedagogisch medewerker weet welke kinderen er in de groep zijn, dat geeft een vertrouwd gevoel ook voor hem/haar.
De werktijden voor onze pedagogisch medewerkers per groep:
Schoolweken: van 7.00 / 7.30 uur tot 8.30 uur en van 14.00 tot 18.00 uur.
Vakantieweken: 1e 7.30 tot 17.00 uur 2e 8.00 tot 17.30 uur 3e 8.30 tot 18.00 uur.
Eén pedagogisch medewerker blijft tot 18.30 uur, hier wijken we nooit af omdat het maar een enkel kind betreft.
Hier geldt de achterwachtregeling.
Achterwachtregeling:
In geval van calamiteiten is de achterwacht per locatie als volgt geregeld;
De St. Annastraat 8 kan een beroep doen op naastgelegen school het Commanderij college en de collega’s van de Pandelaar 45.
De Pandelaar 45 kan een beroep doen op Jenaplanschool De Pandelaar en de collega’s van St. Annastraat 8. Ook is er altijd een pedagogisch medewerker beschikbaar als achterwacht wanneer er iemand alleen in het pand is. Dit is alleen tussen 7.00 -7.15 uur en tussen 18.00 en 18.30 uur.
Vaste gezichten voor onze kinderen:
Kinderen hebben behoefte aan stabiliteit en continuïteit binnen het kinderdagverblijf.
De Ontdekking draagt hier zorg voor door vaste gezichten in te zetten bij de kinderen.
Onze pedagogisch medewerkers werken op vaste groepen en zoveel als mogelijk ook op vaste dagen. Wanneer er een vast gezicht ziek is of op vakantie gaat wordt er gekeken of er met een ander vast gezicht geruild kan worden. Wanneer dit echt niet lukt omdat er geen vast gezicht voor handen is, zal er een andere pedagogisch medewerker worden ingezet.
De pedagogisch medewerkers van De Ontdekking kunnen in principe in elke groep invallen omdat ze op de hoogte zijn van alle bijzonderheden van de groepen op hun locatie. Wanneer er dan iemand uitvalt i.v.m. vakantie of ziekte ondervinden de kinderen en pedagogisch medewerkers daar zo weinig mogelijk hinder van. Wij bereiken met deze methode dat alle kinderen, alle pedagogisch medewerkers kennen en dat alle pedagogisch medewerkers alle kinderen kennen. Wij hebben op deze manier geen invalskrachten nodig en werken uitsluitend met vaste pedagogisch medewerkers op een vaste locatie. Uitzonderingen betreffende (langdurige) ziekte en zwangerschapsverlof van pedagogisch medewerkers daargelaten.
Vierogen principe:
Wij streven ernaar om zo veel mogelijk met twee pedagogisch medewerkers op de groep werkzaam te zijn. Wanneer dit niet kan i.v.m. kind aantallen is er ten alle tijden toezicht vanuit andere groepen, pedagogisch medewerkers zijn soms alleen aanwezig in het pand,. Alleen van 7.00-7.15 uur en van 18.00-18.30 uur is dit mogelijk. Er is dan altijd achterwacht geregeld. Er is cameratoezicht. Ouders kunnen vanaf 7.00 uur bij ons binnen lopen Er is dan altijd achterwacht geregeld. Ouders kunnen altijd bij ons binnen lopen wanneer het hun uitkomt, de deur is altijd open. De groepen zijn voorzien van veel glas waardoor er een doorkijk is vanuit alle groepen naar elkaar. Op de locatie St. Annastraat hangen beveiligingscamera’s, die gericht zijn op de gang met alle vertrekken de ingangen en buitenruimte. De Vliegeniers zit op de bovenverdieping, deze groep grenst aan kantoor van de directie en vanuit kantoor is goed zicht op het toilet van deze groep. Wanneer er iemand alleen werkzaam is op deze groep staat de deur van het kantoor open zodat er altijd toezicht is. Wanneer de Avonturiers aanwezig zijn, is er toezicht door het glas van de tussendeur naar elkaar. Ook op de Pandelaar hangen camera’s bij de ingang, de gang en de slaapkamers. De camera’s zijn ten alle tijden te bekijken door de directie. Er kan ook wanneer er aanleiding toe is terug gekeken worden. Op Jenaplanschool de Pandelaar zijn altijd leerkrachten en de huishoudelijke hulp aanwezig.
Tijdens uitstapjes gaan de pedagogisch medewerkers ( of een pedagogisch medewerker en een volwassene) minimaal met zijn tweeën op pad met een groepje kinderen. Als een pedagogisch medewerker alleen met een groepje kinderen op pad gaat dan is dit in een omgeving waar voldoende sociale controle aanwezig is van andere mensen. Met deze maatregelen hebben wij de veiligheid van de kinderen en de medewerkers zoveel als mogelijk gewaarborgd.
Pedagogisch beleidsmedewerker/coach:
Wij hebben twee pedagogisch beleidsmedewerkers en twee pedagogisch coaches binnen onze organisatie. Linda Straatman (st Annastraat 4 en 8 ) en Ine van de Crommenacker (Pandelaar 37 en 45) zijn de pedagogisch beleidsmedewerkers, zij zorgen ervoor dat het pedagogisch beleid van De Ontdekking gedragen en uitgevoerd wordt door onze pedagogisch medewerkers. Ze houden de ontwikkelingen rondom pedagogiek in de kinderopvang en in het algemeen bij en verwerken dit waar nodig in het beleid van De Ontdekking. Samen met het team van pedagogisch medewerkers zorgen zij voor een veilige ontdekkingsreis in een huiselijke sfeer, die zo belangrijk is binnen De Ontdekking. Linda en Ine zijn beide specifiek opgeleid voor deze taak.
Marika van den Hurk en Inge Veltrop zijn de pedagogisch coaches.
Zij voeren vele gesprekken met de pedagogisch medewerkers en staan ze bij in hun dagelijkse werkzaamheden. De pedagogisch medewerkers voelen zich veilig om hun coach vragen te stellen en jaarlijks heeft elke medewerker een eigen coaching gesprek waarin de doelen en ontwikkelingen op persoonlijk en pedagogisch vlak aan bod komen. Marika en Inge zijn intensief betrokken bij alle medewerkers en lopen regelmatig de groep op, het contact is laagdrempelig. Ook zijn Marika en Inge gespecialiseerd VVE-coach, zij zijn specifiek opgeleid om de VVE-kinderen en de pedagogisch medewerkers goed te begeleiden en te coachen. Zelf meewerken op de groep is als coach belangrijk, je weet wat de groep en de pedagogisch medewerkers bezig houdt en kan daar op in spelen. Inge is zelf ook nog pedagogisch medewerker. Ze werkt 2 dagdelen op de groep en weet wat de medewerkers bezig houdt vanuit die positie. Ze is een aanwinst voor haar collega’s.
Coaching vindt op vele vlakken plaats. Medewerkers kunnen hun verhaal kwijt en staan open voor coaching, omdat ze weten dat dit op een positieve opbouwende manier gebeurt.
De pedagogisch beleidsmedewerkers werken nauw samen met de pedagogische coaches.
Elk jaar ontwikkelt de Ontdekking een jaarplan met doelstellingen voor dat jaar en hoe we daaraan gaan werken. De uren registratie van de pedagogisch beleidsmedewerker/coach per locatie is opvraagbaar bij Marika.